Възпитанието на децата-как,кое?

Страница 6 от 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Go down

question Как да възпитаваме децата?

Писане by styyni on Чет 04 Авг 2011, 22:35

Раждат се добри, а стават агресори! Къде грешим? Много хора смятат,
че в днешно време е излишно да учим децата си на доброта и човечност, а е
по-добре да знаят как да си пробиват път с лакти, но дали това е
правилно?
Оказва се, че всеки от нас се ражда, ако не с гена на добротата, то с
така­ва нагласа. Учените са изяснили, че дори новороде­ните са надарени
със съчув­ствие. Знаете какво става, ако едно бебе в общото помещение
заплаче, то всички други се разревават и то бе з да са гладни и жадни, а
от съпричастност. Само, че колкото повече растем, толкова повече това
чуство се загубва и все повече се интересуваме от собствените си
интереси, отколкото от чуждата болка.
Ти си водач на ятото
Детето е лесно за моделиране и то ще приеме такава форма, каквато желаят родителите.
Наследс­твеността е ясно, че също играе роля, но вса пак глав­ното
остава възпитание­то. А понякога възрастни­те без да искат или
съзнателно пре­дават на децата си егоизма и дори агресията. Роди­телите
мислят, че поощ­рявайки в сина или дъщеря си умението каквото и да стане
да вървят към своя­та цел, избутвайки други­те настрана, те възпита­ват
лидера, който ще се справи с всяка криза: и въз­растова, и
икономическа. Та той е „водач на ятото“. Те не си дават сметка обаче, че
развивайки грабителските наклонности на детето, те създават не лидер, а
тиранин.

Ако навсякъде има врагове

Според психолозите, щом внушите на едно дете, че трябва да се бори,
то смята околния свят за опасен и недружелюбен. Възприемат всяка
постъпка на връстниците си като щит, насочен срещу тях. Една примерна
ситу­ация: момиче носи куклата си в детската градина и към нея се
приближава при­ятелка и й казва: „Колко е красива твоята кукла! Мо­же ли
да я видя?“ Но собст­веничката на куклата из­виква: „Не пипай, тя е
моя!“ – и се нахвърля да бие другото дете.
Такива деца страдат от повишена тревожност, различни фобии и неврози.
Постоянно са в напрежени и са готови да скочат на всеки, само да решат,
че ги застрашава по някакъв начин. Поради това те трудно се адапти­рат в
колектива, без значение дали е детска гра­дина, училище или колеж.


За това пък добрижелателните и уравновесени деца винаги намират общ език с
другите. Те рядко страдат от сърдечни заболявания, заболявания на
съдовете, язва на стомаха и други болес­ти, преследващи злите и нервни
личности. Изследвания показват, че повечето дълголетници са с отзивчиви и
гостоприемни, винаги готови да се притекат на помощ. Ето защо е толкова
важно да се развива в малкото де­те доброто, да се учи не само да
взема, но и да дава.
Започнете от себе си
Но как да възпитаме детето да бъде добро? Много родители го правят по
грешния начин: учат го на добро с лошо, като коман­дват, заплашват,
чупят играчки по време на „праве­ден“ гняв. Това постига точно обратен
ефект и показва на детето как се прилага сила, а не как да бъде
търпеливо и добро. Децата не слушат само думите ви, те обръщат много
голямо внимание на жестове­те, интонацията – на всичко онова, което
възрастните не контролират. Бъдете уверени: детето ще запом­ни не това
как вие ласкаво сте наричали неговото зайче, а как яростно сте викали на
мъжа си в кухня­та: „Ти си идиот!“ А като го запомни, после ще
пос­тъпва по същия начин.

Ако родители се държат добре помежду си, не играят роли и поддържат в
семейс­твото дружна атмосфера, не е нужно да убеждават детето да стане
човечно, то просто ще копира техния пример и само ще пожелае да бъде
добро. За това е говорил още знаменитият педагог Макаренко: „Не мислете,
че вие възпитавате детето само тогава, когато с него раз­говаряте или
го поучавате или му заповядвате. Вие го възпитавате във всеки мо­мент от
вашия Живот, до­ри тогава, когато вас ви няма вкъщи. Как се об­личате,
как разговаряте с другите хора и за други хо­ра, как се радвате или
скър­бите, как се отнасяте с приятелките или с врагове­те, как се
смеете, четете вестник…“
Приказката е лъжа
В днешно време много деца се влияят от телевизията и филмите, преди
тази роля изпълняваха книгите. Ето защо е добре да се ограничава какви
филми гледа детето и какви книги чете, защото малките отъждествяват себе
си с главния герой. Още повече че малките по-често се асоцират с
агресо­ра, отколкото с жертвата.
Компютърните игри
Японски учени са доказа­ли, че колкото по-дълго вре­ме учениците
играят на компютъра, толкова по-бързо стават раздразни­телни и с голяма
вероят­ност влизат в кавга, кара­ница и словесни „схватки“. А немски
специалисти са изяснили, че дори благород­ните на вид задачи в игра­та
предизвикват измене­ние в психиката.
Затова не оставяйте вашето дете да бъде наса­ме с компютъра.
avatar
styyni
властелина на форума
властелина на форума


Вижте профила на потребителя

Върнете се в началото Go down

question Наказанията са също толкова необходими, колкото поощренията

Писане by styyni on Чет 04 Авг 2011, 22:37



Напоследък се наблюдават все повече случаи на прояви на детска агресия и на жестокост, проявена от деца.
Истина е, че насилието поражда насилие, но и липсата на наказание го
стимулира. Педагозите се опитват да разсъждават по въпроса трябва ли да
наказваме подрастващите, кога и как да го правим. Мненията и еталоните
на поведение се свеждат до две противоположности. При едните, родителите
проявяват крайна строгост, а при другите пък са твърде снизходителни.
Във фолклора могат да се намерят много поговорки в полза на строгото наказание.
Интересно е да се отбележи, че в дългата история на телесните санкции,
например в йезуитските колежи, на плесницата се е гледало не само като
на акт на репресия, но и на крайно унижение и обида. Използването на
предмети за наказания – линия, показалка, пръчка или камшик, се е
смятало за значително „по-цивилизован” вид наказание. Дори днес се срещат педагози, които са привърженици на по-строгия метод на възпитание. Сред тях е известният италиански педиатър и психолог Алдо Наури,
който е автор на трудове, разиращи се на богатия му професионален опит.
Неговото категорично мнение е: „Не бива в никакъв случай да се
позволява на децата да властват вкъщи. Те трябва да бъдат подлагани на
режим, близък едва ли не до диктаторския, за да израснат по-късно като
истински демократи“. Той счита, че наказанията са също толкова
необходими, колкото поощренията, стига да се прилагат умерено, с
правилен подход, родителска грижа и… обич. Не са малко случаите децата,
на които се дава абсолютна свобода, да се превръщат в самовлюбени
егоисти, в деспоти, дори в агресори. „Жестокостта също води до негативни
резултати – подчертава Наури. – Но да бъдеш мекушав родител,
снизходителен приятел, за да се харесаш на детето си, е вредно за самото
него. Не бива между родители и деца да съществува хоризонтално отношение, т.е. те да са на еднакво ниво. Нужна е вертикалност – подчинение на авторитета.“
Уважението към реда, нормите, лоялността се възпитават в семейството,
обобщава той. А след това се затвърждава в училището, където
подрастващиите се подготвят за сложния социален живот. Чувството за
респект е важна черта за цивилизованост във всички общества. За
съжаление именно неговото загърбване е всепризнат и може би най-важен
проблем на нашето съвремие.
avatar
styyni
властелина на форума
властелина на форума


Вижте профила на потребителя

Върнете се в началото Go down

question Как да разберем дали детето ни има скрити таланти?

Писане by mamazavinagi on Пет 28 Мар 2014, 14:58

Дарбите на някои деца  се виждат винаги и от всички, но други имат скрити таланти, за които дори родителите им не подозират. Понякога знаците, които сочат към тях се крият в начина, по който децата играят, редят пъзели, рисуват, сортират предмети или разглобяват механически някой предмет.

По-долу изброяваме начините да разберете дали детето ви е скрит талант, така както сме ги научили от специалистите по детско поведение и психология. Вгледайте се в децата си и им помогнете да развият онези свои черти, с които ги е дарила природата.

Детето ви обича да сортира предмети


То обича да събира чорапите си по чифтове, подрежда в прави редици количките и камиончетата си, групира предмети по цвят и големина или форма. Също така обича всичко да е добре подредено и прибрано.

Какво означава това? Детето ви може би е слухово последователен учащ (auditory sequential learner), което означава, че мисли аналитично, че е добре организирано и за него са от значение детайлите. Може би, постоянно търси повторяеми модели, което означава, че най-вероятно ще има склонност към математика и естествени науки, обяснява Линда Пауърс Левитън, експерт по детска психология.

Как да го насърчавате? Намерете повече игри и занимания, които включват налагането на един и същи модел, формула, следват една логика, като например, нанизването на мъниста или оцветяване на картинки, в които цветовете следват една логическа схема. Може би ще му бъде интересно да играе на магазин, където да прави списъци на стоките, да следи за бройката им и т.н. Да събира подобни предмети в групи и да прави „каталози“ са също занимания, които би харесало.

Намерете занимания, които развиват математическото мислене (преброяване, подреждане, събиране и изваждане, допълване на картинки, подреждане на геометрични форми….) или подхранват любопитството към естествените науки (различни физически опити, интересни факти за Земята, животните, планетите, скалите и океаните….) Дайте му да подреди приборите за хранене в шкафа, да подреди консервите в килера или чашите от съдомиялната в шкафа.

Детето ви говори нон стоп

Детето ви има много по-богат речник от този на връстниците си, може да разказва сложни истории, като използва специфични думи и умее да описва интересни нюанси. Прави малко граматически грешки и има добро произношение. Също може да говори много бързо и често не спира да го прави докато не заспи. Иска да има последна дума в споровете. Какво може да означава това? Ораторското майсторство може да е ранен знак на талантливо дете. Може да е ключът към успеха в училище и в много други аспекти на живота. Децата, които успяват да убеждават може един ден да изберат професии като право или журналистика.

Как да развиваме таланта им?  Карайте приказливото си дете да ви диктува истории, които вие да записвате. Когато то самото започне да пише, го карайте да събира историите си на едно място и след това можете да ги подвържете в една книга. Накарайте го да направи илюстрациитe и подвържете първата му книга. Това е добър начин да му покажете как може да изразява мислите и фантазиите си (като го учите да рисува или описва с думи това, което е в главата му).

Същевременно поощрявайте писането и говоренето му, като го учите и да бъде добър слушател.

Посещавайте библиотеката често и намирайте книги, които го интригуват и предизвикват. Детето ви може би предпочита книги с повече текст и по-малко картинки (за разлика от другите деца на неговата възраст). Насърчавайте детето си да помисли преди да започне да говори. Изслушвайте мислите и идеите на детето си, както и аргументите му – но поставете времеви граници на говоренето му – ако е прекалено уморително.

Детето ви си играе с машинки


То се чувства длъжно да изследва всичко, което се изпречи поред очите му – обича да си играе с копчетата на дрехите и тези за осветлението. Често разглобява разни предмети и после се опитва да го сглоби обратно. Увлича се от всякакви машинки и апарати.

Какво може да означава това? Детето ви е визуално-пространствен учащ. Ако детето ви обича да бърника всички уреди предмети наоколо и да разбира как са устроени, може би е бъдещ механик, инженер, откривател или учен. Може да изобрети нови неща – от идеалния капан за мишки до по-добрия лаптоп.

Как да окуражите талантите му?
Постоянно снабдявайте малкия си строител с кубчета и тухлички, за да твори, разрушава и построява отново неща по негов собствен дизайн. Окуражавайте го да използва и нетрадиционни материали като празни макари от конци, празни картонени кутии и каквото друго ви попадне пред очите.

Подхранвайте любопитството му с всякакви машинки – стар будилник, счупен тостер. Показвайте му всякакви механически неща като светофари, асансьори и прочее.

Наблюдавайте изкъсо детето си, защото склонността му към различни уреди може да е опасна, ако те са включени.

Детето ви е фантазьор


Може би то е изцяло потънало в собствения си свят от картини и фантазии. Може би се забавлява непрекъснато като рисува тихо или си тананика. Може би използва предметите по нов и различен начин от този, за който са предназначени. Може би използва обувките си, за да крие неща в тях или има склонност към смахнати идеи или разрешава проблемите по креативен начин (тотално неконвенционален и нелогичен за вас и останалите). Също, може би задава странни въпроси, като „Защо небето е синьо?“

Какво може да означава това?
Малкият ви мечтател може би изглежда отнесен, но може би в това време той твори цели нови светове от идеи. Това често включва силна креативна страна и дарба да вижда света по различен начин. Ежедневието може би е прекалено скучно и прозаично за детето ви и това е причината то често да бяга в разни негови фантазии, което прави доста трудно за него разграничаването на фантазиите от реалността.

В бъдеще детето ви може би ще последва призвания като артист, актьор, писател, кино режисьор, моден или интериорен дизайнер. Или може да използва нетрадиционното си мислене по иновативен начин в сферата на изкуството и науката.

Как да насърчавате талантите му? Окуражавайте креативността му във всяка една нейна проява. Предоставете му материали да твори. Пускайте му музика и пейте песни. Експериментирайте с различни научни проекти. Водете го на представления и концерти, изслушвайте фантастичните му истории и бъдете добра публика за изявите му. Създайте навик на цялото семейство да посещава различни музеи и галерии. Може би детето ви ще се поинтересува от научно-фантастични романи. Намерете такива за него и ги четете заедно. Дори и когато сте изморени, заети или напрегнати го изслушвайте и отговаряйте на въпросите му.

Детето ви обича да разкрива загадки


Обича да разкрива оплетени истории, да подрежда пъзели, да играе на „Виждам, виждам, нещо, което започва с…“, да създава мистични теории и да разкрива реалността зад такива. Когато подрежда пъзели трудно бърка мястото на отделните парченца и бързо открива къде е позицията на всяко едно.

Какво може да означава това? Детето ви може би е визуално-пространствен учащ. Вероятно мисли в картинки и талантът му е да „вижда“ цялата картинка. В бъдеще от него може да излезе добър детектив, археолог или учен

Как да развиваме талантите му? Снабдявайте го с нови и нови пъзели, но не забравяйте и другите занимания, които изискват пространствено мислене, като лабиринти, например. Вкарайте в играта и кръстословици, гатанки, мистериозни истории и смесвайте заниманията. По-големите деца могат да намерят за забавно да изследват квартала с карта и компас.

Детето ви обича да поема отговорност

Детето ви има ясна представа как трябва да се направи всяко едно нещо. Обича да следи за спазването направилата в играта, драматичните случаи и всякакви подобни неща.

Какво може да означава това?


Може би имате роден лидер, което ще му помага много в училище, в спортовете и в много други аспекти на живота. Дете, което поема отговорности може да вдъхновява другите деца, да вижда конфликтите от друга гледна точка, да извлича най-доброто от всеки. В бъдещето? Лидерството е особено добре ценено в бизнеса, в политиката, в организирането на обществото и в посредничеството.

Как да подхранвате таланта? Когато може, оставяйте детето да ръководи ситуацията. Може би често ще иска да го следвате. Давайте му различни отговорности и задължения вкъщи, като това да подреди килера. Оставете го само да подреди стаята си така както иска.

Давайте му право на избор и го оставяйте да решава само в случаите, в които може – синята или бялата тениска, сандвич или мюсли за закуска… Казвайте“Трябва да напазаруваме от супермаркета, да отидем до бензиностанцията и до книжарницата. Какво да направим първо?“ Когато пристигнете в магазина, му дайте списъка с продукти за пазаруване и го оставете то да измисли маршрута за събирането им. Детето ви има необходимост да допринася за общото благо в семейството и така му правите истинска услуга.

Помолете го за помощ в разрешаването на семеен проблем: „Винаги закъсняваме за плуването. Можем ли да измислим как да направим така, че да не закъсняваме от тук нататък? "

Задоволявайте нуждата му да управлява, но не го оставяйте да си мисли, че сте абдикирали от най-главната мениджърска позиция, когато става въпрос за проблеми на възрастните или такива, свързани със сигурността на децата. Запознайте го с умението да се редува с друг в нещо, да поема лидерския пост, когато трябва, но и да отдава тази позиция на вас, когато желаете, да изслушва, за да не отблъсне приятелите си.

Детето ви не може да стои на едно място

Обича да прави всичко в движение – или поне докато е право. Харесва му всичко, което е свързано с движение и промяна.

Какво може да означава това?
Вашето дете е от типа телесно-кинетичен или физически учащ. То приема най-добре информация, когато е в движение и когато заниманията са свързани с движение и екшън.

Може би му харесват спортовете, танците, музиката и има склонност към занимания, свързани с фина моторика. Може би ще търси професии, които не свързани със стоене на едно място, като учителската. Може да си избере професията на главен готвач.

Как да развивате талантите му? Създайте му активно ежедневие, което да включва много физическа активност, защото то лесно се отегчава от стоене на едно място. Сменяйте заниманията му, за да му е винаги интересно. Да изследва музиката чрез движението и танците, да пее и да се движи. Ако детето обича да използва ръцете си, дайте му да рисува, драска, оцветява, да прави глинени фигурки или други артистични проекти.

Някои деца откриват, че учат най-добре, докато се движат. Накарайте ги да седят на голяма гумена топка за упражнени, вместо на стол, докато си пишат домашните. За тези деца също е важно да откриете успокояващи вечерни занимания преди сън – чаша мляко с мед или час-два в четене на приказки и рисуване. Слушайте релаксираща музика и затъмнете в стаята.

Талантите на детето ви са все още мистерия за вас?

Ако не виждате никой от тези знаци в детето си, продължавайте да го наблюдавате за негови скрити дарби. Давайте му възможност да се занимава с много различни неща и наблюдавайте в кои занимания потъва с удоволствие. Освободете си достатъчно време да четете, пеете, слушате музика, танцувате и да играете.

Питайте всички останали възрастни, които наблюдават детето ви за техните наблюдения върху поведението им. Учителите му могат да сравнят неговите интереси на фона на тези на другите деца в класа и да открият, че детето ви обича да свири на пиано. Дядо му може да открие, че то лесно запомня имената на цветята и растенията в градината….

Като откриете талантите на детето си, можете да му помогнете да се изяви в сферите, в които се чувстват уверено, да бъде забелязано, чуто и разбрано. Но първата ви и най-истинска задача, е да го обичате и подкрепяте, докато то е готово да разгърне целия си потенциал.


http://www.purvite7.bg
avatar
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Вижте профила на потребителя

Върнете се в началото Go down

question Как да накараме детето да поддържа стаята си подредена

Писане by Lindzi on Чет 19 Юни 2014, 16:24

Често разхвърляната стая (особено при тийнейджърите) е причина за семейни скандали. Родителите – и особено майките – приемат този проблем твърде лично и реагират с гняв, докато за подрастващите редът в стаята просто не е сред приоритетите им и не попада в радара на вниманието им.
 Има обаче някои стратегии, които ще ви помогнат да научите детето си да поддържа подредено пространството, което обитава. 
Родителите трябва да са за пример.         
Голяма роля играе примерът на родителите. Ако у вас цари доста често хаос и безпорядък, мечтата за подредена детска стая е илюзорна. Майката и бащата могат да очакват ред от детето си едва тогава, когато те самите са подредени.
 
 
Комбинирайте почистването с нещо прятно.
 Може да приучите детето си към навика да подрежда стаята си доста преди да е достигнало юношеската възраст. Една интересна практика е да използвате интереса, което всяко дете изпитва от слушането на приказките или други истории по нов и далеч по-ефективен начин. Става въпрос за това, да накарате детето да подрежда, докато вие му четете приказка. За по-големите, които отдавна са престанали да слушат приказки, можете да използватекато „фон” любимата музика. Така подреждането на стаята за тях няма да е съвсем неприятно преживяване, а те ще свикнат да го асоциират с нещо приятно.
 
Създайте място за всяко нещо.
 Друга интересна практика, която може да се окаже полезна, е да сортирате нещата по категории. Оказва се, че често мотивацията на детето да подреди се изпарява поради липсата на място за прибиране на вещите. В случай, че нямате място за подходящи мебели, можете да използвате пластмасови или картонени кутии, можете да ги надпишите според съдържанието.
    Най-важно е обаче, първоначално голямо подреждане. Накарайте детето да извади нещата си и да ги сортира: такива, които няма да използва повече; такива, които може да потрябват и такива, които се използват редовно.
 Имайте предвид също да не насилвате тийнейджъра си да изхвърли плюшените мечета – тази възраст е специфична и поради това, че е между детството и съзряването, а детето може де не готово да се раздели още с любимата си играчка. Оставете вещите, които то иска да задържи, но проявете твърдост по отнощение на поддържането на реда и организацията, която сте установили заедно.
 
 
 
Намерете начина, който работи при вашето дете.
 Понякога може да е достатъчно да кажете на детето да подреди стаята си и то да го направи, но при друго дете може да бъде срещната съпротива, просто, защото то самото функционира по друг начин.
 Ако не се получи с поставяне на задачата като цяло, разделете я на подзадачи. Накарайте детето една по една да се справи с по-малките задачи – да подреди бюрото си, да подреди учебниците и пр., докато стигне до цялостния резултат.
 Помислете за предпочитанията на детето: това може да бъде нестандартна стая; делова стая тип офис; стая, която е свързана с увлеченията на детето и т.н. Важно е, на детето да е комфортно в тази стая.
 Да се разберат индивидуалните потребности на детето е от ключево значение за всеки аспект на възпитанието. Има много хора, които и като възрастни продължават да бъдат хаотични – в дома си и на работното място. Ако вашето дете, въпреки усилията ви, изглежда се оформя като един бъдещ представител на творческия беспорядък, то може би вината не е във вашето възпитание, а в природата.
 Препоръката е да приемете „несъвършенството”, но да поставите твърди правила за някои неща и да държите за спазването им. Например, никаква храна в стаята и нищо под леглото, останалото – както намери за добре.
 
 Не забравяйте да намирате начин, как да отбележите усилията на детето ви – целувка, прегръдка, думи на възхищение и одобрение, разходка в парка, нещо приятно ще е стимул за следващото подреждане на стаята.
 
 Понякога е по-мъдро да отделите това, което се отнася към  стаята на вашето дете, от това, заради което обичате вашето дете – не си струва заради някакви разхвърляни вещи да съсипвате отношенията си за цял живот.

Списание „Психология за родители”
avatar
Lindzi
SPAMMER
SPAMMER


Вижте профила на потребителя

Върнете се в началото Go down

question Re: Възпитанието на децата-как,кое?

Писане by Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Страница 6 от 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Върнете се в началото


 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите