Мама Завинаги форум
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Да научим детето да цени парите

2 posters

Go down

Да научим детето да цени парите Empty Да научим детето да цени парите

Писане by mamazavinagi Сря 30 Апр 2008, 14:31

Да научим детето да цени парите

Колко пари да даваме на детето и има ли то нужда от джобни? Тези въпроси си
задаваме най-късно, когато малкият човек тръгне на училище и знаем, че
може да му потрябват пари.

Основното, което трябва да научим детето от ранна възраст, е да разбира стойността на парите.
Още от съвсем малко то схваща, че парите са средство, с което мама и
татко купуват неща от магазина. Децата свикват с думите „скъпо“,
„евтино“, „нямам парички“, но е по-трудно да им се обясни от къде идват
парите и че те са нещо, което трябва да се цени и често е в ограничени
количества.
Да научим детето да цени парите 6418_1
Как да подходим?

Основно с разговори и обяснения. Разкажете на детето защо ходите на работа и че от това зависи да имате парички.

Нека то разбере, че парите са нещо, което се изкарва с труд и трябва да се заслужи, а не се получава даром.

Не трябва да го натоварвате прекалено, ако имате финансови затруднения,
но е важно то да знае кога родителите имат проблеми и да се научи да се
съобразява.
Разказвайте му какво работите, какво може да си
позволите да купите и какво не. Важно е да свикне с мисълта, че парите
са нужни за потребности и за удоволствия и трябва да ги използваме с
цел, а не да бъдат похарчени защото в момента ги имаме.


Да научим детето да цени парите 6418_2
Пробвайте да му дадете малка сума пари и да видите как ще прецени, че ще я похарчи.

Ако реши, че иска веднага да си купи шоколад, макар че има един вкъщи, му
обяснете, че това е ненужна покупка и ако си запази паричките и събере
още малко, ще може да си купи воден пистолет след една седмица. Така то
ще се научи, че ако се ограничи от едно нещо, може да има друго
по-хубаво. Това се приоритетите, които много хора, дори възрастни, не
умеят да подреждат правилно.

Преди да започнете да му давате джобни, пробвайте да го пускате да пазарува само,
като вие изчаквате отстрани. Обяснете му, че трябва внимателно да
борави с парите, да купи това, за което тръгнало, да не си забрави
рестото. Ако не му стигнат парите за всичко, което иска, му кажете, че
трябва да избере само по-важното.

Грешките, които не бива да допускаме

  • Не избързвайте с даването на джобни.
    Най-добре е това да стане първи клас, когато детето само ще си купува
    закуска в голямото междучасие. Не бива да изпадате и в другата крайност
    – да го лишавате от парички до късна възраст. То ще вижда останалите
    деца, че разполагат с пари и ще се почувства ощетено.



  • Не използвайте парите като разменна монета за написано домашно или оправяне на стаята.
    По този начин детето ще започне да мисли, че всяко негово задължение е
    нещо, което трябва да се възнагради. Така ще го направите мързеливо и
    няма да се сети да пипне нещо, ако не получи награда.


  • Дори да сте доста добре финансово, не давайте твърде много пари на детето си.
    Така не показвате по-голяма загриженост или любов, а го разглезвате и
    то свиква, че винаги може да има всичко, независимо колко струва. Дори
    да може да му осигурите голям лукс и всякакви глезотийки, не
    прекалявайте. Тази част от възпитанието се отразява върху целия му
    характер и то живее с идеята, че може да има всичко, независимо дали е
    морално или финансово. По-голямата финансова помощ оставете, когато
    детето порасне и действително има нужда от повече пари.
Да научим детето да цени парите и да разбира стойността им не е никак лека
задача. Ако успеем да се справим добре обаче, е сигурен знак, че ще
направим малкия човек по-отговорен и ще му е по-леко да преценява
финансите си след време.

http://semeistvo.rozali.com/12.11.2007/Деси Великова
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Децата, джобните пари и домашните задължения

Писане by mamazavinagi Вто 29 Юли 2008, 14:54

Как и колко пари да даваме като джобни? Трябва ли да си ги заслужат или им
се полагат? Как да ги възнаградим когато помагат в къщи? Кои прищевки
да задоволяваме? Ето няколко различни принципа как да подходим към
проблема:


Когато децата помагат в къщи, трудът им да бъде заплатен.
Всяко тяхно задължение си има адекватно възнаграждение и те го
получават, когато го изпълнят. Този подход изисква точно счетоводство и
добра памет и не работи еднакво добре за всички деца – има деца, които
се мотивират с пари, има и такива, на които не им пука.


Нуждите на децата са задоволени и те нямат нужда от джобни пари. Това
спестява много сметки, но от друга страна изолира децата от вземането
на решения в тази област и ги лишава от възможността да се учат как
работят парите.


Децата получават джобни пари по право и имат задължения като членове на домакинството, но двете не са обвързани.Това
спестява доста сложни сметки и е много по-близо до реалността на нещата
– има много неща в къщи, които се вършат независимо от възнаграждението
и без дори надежда за такова. Децата получават и пари, с които да се
учат как работят те. Но този подход не оставя място за инициатива от
страна да децата – не ги стимулира да полагат допълнителни усилия и да
мислят по-смело и да разширяват възможностите си.


Никоя от тези системи обаче си не проработи докрай сама по себе си в нашата
къща. Просто има много неща, за които трябва да се помисли и много неща
се променят с възрастта. Ето на какъв вариант се спряхме в крайна след
като изпробвахме различни варианти:


  • Децата трябва да помагат в къщи, без
    да ни се налага да се пазарим с тях постоянно. Големите деца си имат
    домашни задължения, независимо дали и колко пари получават – стаите им
    трябва да са оправени и чисти и трябва да отделят време и за по общи
    задължения като пускане на прахосмукачка, подреждане и прибиране на
    чиниите от съдомиялната машина, простиране на пране, събиране на
    играчките на Негово Височество Малкият им братJ Тези задачи са гъвкави
    и зависят от това кой колко домашни има и за да няма недоволни – всеки
    ден някой от тях ми помага с по нещо и се стремим на седмична база да
    са свършили по равно работа.

  • На децата им се полагат джобни пари и
    отговорността, която върви с тях. От една страна, след като им се
    полагат задължения би следвало да им се полага и малко финансова
    независимост – да могат да правят неща без постоянно да се пазарят с
    нас и съответно ние с тяхJ Отначало възприехме идеята, че им се полага
    по една пара за всяка навършена година след като тръгнат на училище, но
    реално те държат да имат еднакви задължения – така че независимо от
    разликата във възрастта всеки получава половината от общата сума. С
    тези пари те не трябва да купуват неща от непосредствена необходимост
    (носят си обяд за училище от вкъщи и имат карта за автобуса). С парите,
    които получават те могат да правят различни неща по собствен избор и с
    времето се научават, кои от тях си струват и кои не. Понякога ги губят
    (Ауч!). Всяка грешка или постигната цел е и научен урок. И аз някакси
    предпочитам да се учат от грешките си сега, когато боравят с малки суми
    и преди да имат на разположение кредитни карти и потребителски заеми.
    За да не ни вкарат всички в беля – трябва да са подготвени за този
    момент и се надявам, че упражнението с джобните им пари помага за това.

  • Децата имат право на прищевки.
    Както във всяко семейство и у нас има дебати от типа „дали на
    дванадесет години ти е абсолютно необходим мобилен телефон с камера и
    цветен дисплей или собствен дигитален апарат или iPod…!?” или „Всички
    имат XBox и еди си коя игра…!”. Понякога желанията им ни се струват
    глупави и разточителни, но според мен те имат право да искат неща и с
    времето се надявам да са все по-добри в това да харчат парите си за
    неща, които наистина им доставят дълготрайно удоволствие. Но факта, че
    им признаваме правото на прищевки, не значи, че ги задоволяваме. За
    всичко, за което не успеят да ни убедят, че е наистина смислена и нужна
    покупка, те трябва да си спестят парите сами. Това в повечето случаи е
    достатъчно, за да не се състои покупката. Но понякога има неща, за
    които наистина се юркат много и затягат коланите. Ако наистина
    спестяват част от джобните си пари, аз им помагам по малко със задачи,
    които не са непосредствено тяхно задължение и за които им давам
    допълнително парички. Когато много искат нещо – аз получавам много
    помощ, а те научават, че парите са всъщност труд!


    Следващата стъпка тук би била намиране на почасова работа през ваканциите.
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty ДЕЦАТА И ПАРИТЕ

Писане by mamazavinagi Чет 16 Окт 2008, 18:49

ДЕЦАТА И ПАРИТЕ

Да научим детето да цени парите 05
Да научите децата си да управляват своите пари не е никак лесно, особено с
непрекъснатата промяна на цените в супермаркетите и тревогите на
родителите относно финансовите си възможности. Като родител, вие трябва
да научите детето си как да управлява парите и да взима разумни
решения. Вашия пример е най-добрия начин за постигнето на това.
Спестовна касичка във формата на прасенце е чудесно начало да се научат
на основните принципи на управление на парите, тяхното спестяване,
харчене и разпределяне.
Родителите може да научат децата си и по
време на семейния съвет. Това е времето, когато всички членове на
семейството говорят за техните нужди и желания и какво могат те
индивидуално да допринесат. Това е добра възможност за децата да се
поставят на мястото на родителите си и да разпределят парите си според
финансовия семеен доход.
Основната идеята на това събиране е да помогнете на детето си да
разбере, че харченето е според финансовите възможности и ВАШАТА
индивидуална семейна ситуация. Те НЕ БИВА да сравняват своето харченето
с това на някое от приятелчетата си. Редовното провеждане на подобно
събиране, основаващо се на отворени и честни взаймоотношения, помага и
на родителите и на децата да се разбират по-добре един друг.
Да научим детето да цени парите 03
На детето не му е нужно да знае какво правят или дължат родителите му, а
доходите на семейството, основните източници и разходи. Тези дискусии
трябва да бъдат приятни и ободрителни, свободни и реалистични. Въпросът
на семейните финанси не трябва да става твърде голям за малкчуганите.
Запомнете, че няма две еднакви семейства и че не трудните и бързи
правила водят до добрите финансови умения. Разбира се и родителите
трябва да знят как да го правят. Финансово отговорните деца упражняват
силното влияние върху разпределянето на финансите в семейството.
Семейните съвети са добър начин да научите децата си и на важността на
спестяване за определени цели. Научете ги, че дадените на заем пари
трябва да се възстановят след време. Покажете им, че лишавайки се от
нещо сега, може да доведе до по-голямо задоволстово след време.
Обсъдете нещата, които семейството иска да закупи вбъдеще и дали това е
нещо, от което се нуждаете или просто желаете. Поговорете и как да
бъдат разпределени финансите и дали те позволяват закупуването на
стоката или услугата.
Децата не са родени с “чувството за парите”. Те се научават на това,
което виждат и чуват от своя житейски опит, а родителите имат силно
влияние върху всичко това. Детството е подходящо време да научите
малчуганите си да управляват своите парите. Това е времето, когато сте
в състояние да да предадете опита си, който ще им бъде от полза след
години.
Да научим детето да цени парите 04
Семейните съвети са отличен начин децата да разберат смисъла на парите, да се
научат да правят разумен и задоволителен избор, да ги използват по
начин, който да им позволи винаги да имат пари под ръка за всекидневни
нужди и непредвидени ситуации.
Разбира се децата трябва да имат
пари в себе си, за да свикнат как да ги разпределят. “Джобните пари” е
метод, който ги научава по-добре, отколкото просто да им дадете пари
според техните желания. Джобните пари трябва да бъде определено
количество, което да се дава редовно. То трябва да бъде достатъчно,
така че детето да има възможност да ги разпределя без предварителни
уговорки.
Парите не трябва да бъдат използвани като наказание, също като храната
или домакинските задълъжения. Ако към парите е подходено по този начин,
детето ще разбере погрешно, че всичко и всеки си има цена. Парите не
трябва да бъдат използвани и като заместител на общуването или като
купуване на любовта на детото си.
Децата и родителите трябва да поработят заедно върху изграждането на
житейски опит чрез джобните пари. Похвалете всяко негово успешно
усилие. Нека да знае, когато е разпределило правилно джобните си пари.
Запомнете, децата се учат от своите грешки. Бъдете постоянни с
плащането и се уверете, че отпусканата сума покрива ежедневните му
разходи. Естесвено, непредвидени ситуации се появяват. Използвайте това
като добър житейски урок.
Напътствията са от помощ, но не бъдете диктатори. Избягвайте да
нареждате и контролирате всяка стъпка на детето ви. Критичното
наблюдение може да направят малчугана несигурен и притеснен относно
парите и не толкова уверен при тяхното по-нататъшно разпределяне. Да научим детето да цени парите 09Бъдете гъвкави. Джобните пари изискват някои правила на управление. Избягвайте
да сте прекалено сурови.Не се притеснявайте, ако у детето ви липсва
“чувството за парите”. Умението за управление на парите изисква време.
Недейте да наблягате и подчертавате твърде много грешките им. Когато
детето ви направи неразумна покупка и по-късно съжалява за това,
избягвайте думи като: “Казах ти, че ще стане така” или “Казах ти да не
го купуваш”. Очаквайте да се появят грешки и осъзнайте, че те са
най-добрия учител.
Родителите трябва да запознаят децата си със
състоянието на семейните финанси. Ако няма достатъчно пари, трябва да
им се обясни причината и да бъдат измислени алтернативни варианти.
Помогнете на детето си да разбере, че както възрастните, така и децата
не могат да имат всичко което желаят. Всички ние трябва да избираме
между това което искаме и от това, от което имаме нужда и това е пряко
свързано с възможностите и средствата ни.
Не забравяйте, че всяко дете се различава като характер, развитие и
способност за заучаване от другите. Дори децата на една възраст може да
са напълно различни в техните “чувства към парите” и тяхното умение да
ги разпределят.

Как да помогнем на децата си да научат стойността на парите

Колкото по-рано децата се научат да броят, толкова по-рано ще придобият
и умението за разпределяне на финансите. Повторението и наблюдението са
двата начина, по които малките се научават. Уверете се че говорите
правилно с децата си за стойността на парите, включително и
спестяването, инвестирането и харченето им. Обсъдете целта им.
Помогнете им да научат разликата между желанията и нуждите. Научете
малчуганите да спестяват, вместо да харчат неразумно. Спестването
мотивира децата. Обяснете им смисъла на припечелените доходи.
Да научим детето да цени парите 10
Вземете децата си с вас в банката или кредитната институция и открийте
разплащателна сметка. Един от ключовите моменти към успеха на
спестяването е да изградите финансови навици у децата си още от ранно
детство. Много финансови институции имат програми за малки, които
насърчават към спестяване и засилват това, което ги учите вкъщи. Не се
отказвайте от всички покупки, в противен случай това може да довете до
неразумни спестявания и лишения.
Определянето на джобни пари за
всеки месец или година е отличен метод да научите децата си да
управляват своите пари. Те също така може да си водят записки какво
точно са купили, техните приходи и разходите и т.н.
Установете опрпеделени дати за семейните съвети относно финансовите ви
средства и ги провеждайте редовно. Това е особено полезно за по-малките
деца. В тези дискусии обяснете основните финансови средства и разликата
между тях: пари в кеш, чековите и кредитни книжки. Научете ги кое
харчене е разумно, стойността на заеманите пари, предимството на
спестените пари и инвестирането. Научете децата си също как да оценяват
рекламите по радиото и телевизията. Наистина ли стоката може да
изпълнява функциите, които се рекламират? Цената на промоцията не е чи
само маркетингов трик? Научете ги, че само защото нещо изглежда скъпо,
не винаги означава, че е по-добро. Наблегнете, че ако нещо звучи твърде
добре за да е истина, вероятно не е вярно.
Да научиш малчуганите за функциите на парите е привилегия, но също
отговорност и задължение. Училището не може да ги научи на стойността
на парите и употреба им според вашите разбирания. Това обаче трябва да
стане още от ранна детска възраст, в противен случай може да плащат за
грешката си до края на живота си.


Източник: www.arfamilies.org
Превод: Кремена Колчева

ФИНАНСОВАТА ОТГОВОРНОСТ НА РОДИТЕЛИТЕ

Родителите могат да помогнат на децата си да разпределят разумно своите
пари и да се превърнат в отговорни купувачи, като ги научат на умението
да управляват своите финанси още от ранна детска възраст. Финансовото
обучение трябва да бъде базирано на нуждите, ползите, желанията и
възможностите на всяко дете. Следните препоръки ще са ви от полза:

Да научим детето да цени парите 02

На три годишна възраст
.
Започнете да говорите с децата си за стойността на парите. Купете им
касичка, която да ги научи как да броят и разпознават монетите и
купюрите. Между 4 и 5 им годинка, може да им обясните значението от
спестяване. Помогнете им да се научат, че събраните пари за специален
повод или покупка носи огромно удолетворение. Вземете малчугана със
себе си, за да види действително играчката, която е била рекламирана.
Заедно я разгледайте и решете дали наистина може да изпълнява всички
функции, обявени в телевизионния клип. Децата в тази възраст са много
податливи на рекламите, знаят тексовете и песничките им. Започнете да
обсъждате с тях и финансовите възможности на семейството и как всъщност
се прави изборът.

следва....
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Децата и парите

Писане by mamazavinagi Чет 16 Окт 2008, 18:49

В периода между 5 – 10 години.
Времето, в което тръгват на училище е подходящо, за да започнете да
давате джобни пари на малчуганите си и да им отворите разплащателна
сметка. Може да ги научите как да планират използването и
разпределянето на финансите си, независимо дали това са от джобните или
подарени им от баба и дядо пари. Поматайте им. Анализирайте взетите им
решения. Те ще се научат, че при взимането на лоши решения има
последствия и че е важно да степенуват приоритети си измежду своите
нужди и желания.

Да научим детето да цени парите 01
В периода между 11 - 14 години

Когато децата навлизат в пубертета, са заинтересовани от това, което техните
приятели правят или купуват. Следователно, те възприемат и начина на
харчене на връстниците си. Сега е момента да пазарувате заедно и да
дискутирате стоките и услугите, които закупувате. В този период много
тийнейджъри си намират работа като гледат малки деца, косят трева или
рият сняг през зимата. Парите, които са спечелили, може да спестят или
да похарчат за облекло, модни аксесоари или музика. Важно е да имате
контрол върху действията им (но не твърде строг), защото техните
финансови успехи и неуспехи може да доведат до ценен житейски урок.

В периода между 15 – 18 години.
Това са трудни години, в които тийнейджърите стават самостоятелни, но
са все още финансово зависими от своите родители. Това е времето, в
което трябва сериозно да обсъдите спестяването на част от финансите в
дългосрочен план: за обучение в университ, закупуване на жилище, кола и
др. За да се сдобият с това, много тийнейджъри се хващат на работа на
половин ден в ресторанти за бърза закуска, като продавачи в
супермаркети или магазини за облекло и т.н. В последните години от
гимназията някои ученици се сдобиват и с кредитни карти, които по-късно
да използват в университета.

Умението да спестяваш

Спестовният план ще насърчи децата към по-внимателно и разумно разпределяне на финансите си. Помислете върху следните теми:


  • установете размера на доходите си, включително джобните и подарените от роднините пари
  • поставете си цели, основани на вашите нужди и желания
  • определете разходите, както фиксираните така и непредвидените
  • направете си спестовен план
  • преразгледайте плана, ако е нужно


Джобни пари

Да научим детето да цени парите 07
Джобните пари играят важна роля в процеса на научаване на умението да боравят
децата с финансовите си средства. Целта им е те да се научат как да
разпределят своите собствени пари между нуждите, желянията и целите си.
Малчуганите трябва сами да вземат решение как да ги похарчат или
спестяват. Въпреки това, родителите им може да ги окуражават и
насърчават. Джобните пари помагат на децата да са независими и
самодисциплинирани, а освен това им показвате и доверието си.
Джобните трябва да са определено количество, обсъдено предварително от
двете страни: от детето и от родителите. Те трябва да са давани
редовно: седмично или месечно. С течение на времето малчуганите ще
притежават повече собствени пари и ще стават все по-отговорни за
тяхното разпределяне. Ще ценят повече стоките и услугите, закупени със
собствените си финанси, особено ако са били спестявани през дълъг
период от време. Освен това джобните са добро оправдание на родителите
да казват “не”, когато децата редовно ги питат за пари. Хората имат
разглични гледни точки относно тяхното количество. Някои родители
смятат, че трябва да бъдат спечелени при извършване на някаква
домакинска работа. Други са на мнение, че като членове на семейството,
децата трябва да са съпричастни с доходите на семейството. Джобните не
бива да бъдат използвани при наказание: отнемани или намалявани.
Следните препоръки ще ви бъдат от помощ:

Кога трябва да започнете да давате джобни пари на децата си?


  • Започнете
    да им давате, когато те съумяват умеят да различават отделните монети и
    купюри, знаят как да ги броят и имат възможност да ги харчат. Това
    често пъти става около 5-та или 6-та година.
  • Обсъждайте редовно важните семейни финансови въпроси, алтернативи и решения.

В какъв размер да бъдат те и колко често да им давате?



  • Да научим детето да цени парите 08За деца между 5 и 9 годишна възраст,
    джобни трябва да се дават веднъж или два пъти седмично. Това може да
    бъде малко количество, което детето да изхарчи или решава да спести.
  • За деца на възраст между 9 и 12 години,
    джобните трябва да се дават седмично, включващи изевстно количество за
    спестяване и такова за фиксирани ежедневни разходи, като например обяд
    в училището. Изгответе списък от стоки, които джобните трябва да
    покриват всекидневните нужди и нека детето ви да го разгледа и одобри.
    Давайте повече финансова отговорност на децата си в тази възраст. Това
    ще им помогне да се научат да степенуват приоритетите си според нуждите
    и желанията си.
  • На 13 годишна възраст,
    джобните трябва да могат да покрият спестяванията, фиксираните
    разходите и харченето. В тийнейджърската възраст (в периода между 13 и
    18 години) те се нуждаят от опит с управлението на по-голяма сума пари
    и взимането на решения относно това как да ги харчат или спестяват.
    Някои родители смятат, че докато тийнейджърите още учат, те трябва да
    изкарват и пари, за да плащат своите собствени разходи като облекло,
    почивки и забавления.
  • Тийнейджърите,
    които ще продължат образованието си в университет, може да се нуждаят
    от кредитна карта и разплащателна сметка, за да плащат разходите по
    обучението си.

Подарените от баба и дядо пари


  • Малките деца може да се нуждаят от извесно напътсвие как да разпределят, подарените от баба и дядо пари.
  • Децата
    на 12-годишна възраст трябва да бъдат оставени да взимат сами решение
    как да изхарчат подарените в малки количества пари. За по-големите суми
    родителите трябва да им помогнат и да обсъдят инвестирането в
    дългосрочен план като например обучение в университет. Детето трябва да
    вземе само решение как те да бъдат използвани.
  • Родителите може да покажат на децата си как парите им помагат да посрещнат нуждите, желанията и целите си.

Някои деца решават да запазят част от парите, а останалата да похарчат
за нещо специално, като дреха или спортна екипировка.

Увеличете финансовия успех

Родителите могат да увеличат финансовия успех на децата си по следните начини:


  • Не ги привиквайте да им давате допълнително количество пари, когато
    надхвърлят лимита си. Те трябва да се научат посредством житейския си
    опит важността на разпределяне на финансовите си средства и взимането
    на разумни решения.
  • Обсъдете с тях заемите, ако се нуждаят от съвет. Детето ще се научи, че взетите на заем пари са много скъпи.
  • Помогнете
    им да си поставят постижими цели и да изготвят финансов план (за
    харченето и спестяването) за достигането им.
  • Не им давайте джобни като награда за поведението им.
  • Установете
    ден от месеца, на който да им давате редовно джобни. Това са техните
    “доходи”, затова не е честно да ги карате да чакат.
  • Оставете
    ги да харчат или спестяват парите си без ограничения, с изключение на
    фиксираните разходи за обяд и училищни такси.
  • Обсъдете
    понататъшното даване на пари от вас след започване на работа. Може да
    продължите да им давате пари за ежедневните им фиксирани разходи, а
    социалните им да си плащат те. Друг вариант е да им предложите да
    депозират по-голяма част от джобните си в разплащателна сметка за
    бъдещи нужди.
  • Обсъдете сумата, която ще бъде спестявана от джобните им. Между 10 – 20 % е разумно количество.
  • Не свързвайте джобните с досадната домакинска работа, която очаквате
    детето ви да свърши като член от семейството. Тя го учи на задълженията
    в семейството.
  • Обсъдете заплащане на
    допълнителен труд, като например косене на тревата и миене на
    прозорците. Ако детето ви събира за покупката на скъпа вещ, ще бъде
    особено стимулиращо.
  • Установете правила, в случай че се изгубят джобните. Трябва да се възстановят само
    тези, които са необходими за покриването на фиксираните ежедневни
    разходи.
  • Позволете на децата си да уговорят повишение на джобните си.


Източник: www.in.gov
Превод: Кремена Колчева
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Финансово възпитание на детето

Писане by styyni Чет 30 Сеп 2010, 10:03

Да научим детето да цени парите Child-and-money

Родителитечесто се чудят кога е най-подходящо да започнат да говорят с децата сиза пари. Много често това просто не се случва. Експертите саединодушни, че е от изключителна важност родителите да отделят време иусилия за финансовото възпитание на децата.


От най-ранна възраст може да започнете да възпитавате детото, така, чеда е финансово отговорно. Чрез игри, разговори и нагледни примери можеда го направите културно във финансово отношение. Погрешен подход е даго оставите само да съди за кова какво са парите, откъде идват и как даразполага с тях. Лошото възпитание относно финансовите въпроси, както инезнанието могат да бъдат повод за лошо интегриране в обществото. Добрее да имате готов модел на поведение, който да следвате.

От 3 до 5 години - започнете от рано

Покажете на детето шепа стотинки и различни банкноти. Позволете му дачуе звъна им, да направи разлика между различните големини и форми.Около 4-5 годишна възраст вече може да разясните как да разпознаваразличните стойности на парите. Обяснете, че хората работят, печелятпари, които служат за купуване на разни неща.

От 5 до 8 години - джобните пари

Не пропускайте финансовото възпитание на детето на възраст 6-7 години.На тази възраст то тръгва на училище, съответно има нужда от пари.Много от децата, които не са имали опит с пари, имат проблеми справилното им оползотворяване, когато започнат да разполагат с джобни.Затова още около 5-годишна възраст е добре да започнете да възпитаватедетето да борави с пари. Сумата, която му давате, не е от значение,важно е използването й. Не давайте твърде много - детето лесно може дасе научи да пилее пари за ненужни неща, но не и твърде малко - не гокарайте да се чувства неудобно сред приятелите си. Това е идеаленмоментт да обясните защо хората спестяват пари.

От 8 до 11 години - говорете с детето

Взимайте детето с вас, когато сте на пазар. Говорете за това колкоструват нещата. Сравнявайте цените на различните стоки. Обяснявайте коее разумно да се купува и кое не. Пускайте го да пазарува само, докатоВие чакате извън магазина, като преди това сте обяснили, че трябва дакупи това, за което е изпратено и да не забравя рестото.
На тази възраст децата могат да помагат в къщи. Ако давате на дететомалка парична награда за свършена работа, можете лесно да го научите,че парите се изкарват с труд. Тази възраст е идеален момент дапоговорите за щедростта, като му обясните, че не е важно колко ще дадена някого, а желанието да го направи. Следващия път, когато отидете накино, покажете билетите на детето и му обяснете колко много могат даструват тези късчета хартия.

От 11 до 14 години - демонстрирайте и обяснете различните методи на плащане

В тази възраст е задължително да обясните на децата, че може да сеплаща не само с пари. На децата, на които не е обяснено каквопредставлява картовото плащане, това може да се стори голяма далавера.Обяснете с подробности какво представлява кредитната/дебитната карта,както и как работи и какви рискове крие. Разяснете, че парите, взети назаем чрез кредитна карта се връщат всеки месец и всичко, което купуватес нея, може да излезе много по-скъпо от плащането в брой.

От 14 до 18 години -обяснете на детето за таксите, които се плащат месечно или годишно, осигуряването и пенсиите

Време е тийнеджърът да има основно понятие за таксите, които плащасемейството месечно или годишно - като започнем от основните неща,нужни на всяко домакинство като ток, вода, парно и стигнем до данъцитеза смет и имущество, здравното и пенсионното осигуряване. Опитайте седа подчертаете, че за всичко, което изплозвате в къщи се плаща и чеедин ден, много скоро, ще се наложи и детето да го прави. По този начинще го научите да цени това ,което има и да го пести. Задължителнотрябва да повдигнете въпроса за осигуряването, като разясните защохората се осигуряват здравно и пенсионно.
styyni
styyni
властелина на форума
властелина на форума


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Да научим децата за стойността на парите

Писане by styyni Чет 17 Фев 2011, 22:15

Да научим детето да цени парите 460x306
Възползвайте се от интереса на подрастващите към лъскавите стотинки, като го научите на имената и стойността на всички монети.
Подрастващи
Малките деца са като гъбки -
постоянно попиват вашите съобщения, поведение, манталитет, в това число и
отношението ви към парите. Когато сте в магазина заедно, то може да
види някоя играчка и да ви моли да му я купите, чудейки се защо не
винаги може да има това, което му се иска. Обяснете на детето, че може
да получи нова играчка или сладкиш, когато има специален повод като
например рождения му ден. Следващият път, когато отивате на пазар с
малчугана, носете с вас любимата му играчка от вкъщи. По този начин детето ви
ще разбере, че може да се забавлява и с нещо, което не е задължително
ново. Възползвайте се от интереса на подрастващите към лъскавите
стотинки, като го научите на имената и стойността на всички монети.
Имайте предвид, че трябва постоянно да го наблюдавате, защото в ранна
детска възраст стотинките са любимата „закуска” на децата.
Деца в предучилищна
До този момент детето ви
сигурно вече е намерило начин да ви манипулира, когато иска нещо. Именно
в тази възраст наследниците ви разбират за магическата сила на едрите
сълзи, които капят от очите им и лека по лека се учат да я използват.
Възможно е дори когато излизате за работа сутрин да ви пита през сълзи
къде отивате и дали не искате да останете с него, вместо да ходите
навън. Това е удобен момент да му обясните, че трябва да работите, за да
изкарвате пари и да има какво да хапва вечер на масата, както и хубави
дрешки и големи подаръци за рождения си ден. Обяснете на детето, че
харесвате професията си и говорете пред него позитивни неща за нея.
Питайте го какво би искало да работи един ден, когато ще трябва да
помага на собственото си семейство.
Начално училище
Ако имате дете в начално училище,
шансовете да сте се сблъскали с постоянните му желания за нещо ново са
огромни. Дали ще е готина тетрадка или модерна „джаджа”, винаги има
нещо, което е видяно от някой съученик, чиито родители „са му го купили
още миналия месец”. Ако обаче тази така желана вещ струва повече,
отколкото е стойността на предвидените за детето пари, то разбира се
винаги иска повече. Това, което можете да направите в такъв случай, е
просто: ако пестите за нов телевизор, говорете в присъствието на детето
за това как съкращавате други разходи за сметка на голямата покупка.
Насърчавайте вашия малчуган също да спестява. Обсъждайте покупки, които
иска да направи за себе с личните си пари. Обсъдете как може да ги
спести и от какво. Окуражавайте го.
Тийнейджъри
Децата в тази възраст обикновено вече си мислят, че не са деца. Правят
си планове за бъдещето и все повече търсят начини сами да изкарват
парите си. Най-вероятно дори си правят сметки кога да изтеглят първият
си студентски заем, който да им помогне да осъществят грандиозните си
планове. Важно е да им обясните, че в тези трудни икономически времена
заемът не е най-простото решение на всички финансови проблеми. Седнете и
си поговорете подробно за това как се взима заем, какви са условията и
плащанията. Необходимо е те да разберат каква голяма отговорност е един
кредит.

Източник!
styyni
styyni
властелина на форума
властелина на форума


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Децата и парите

Писане by styyni Пон 18 Апр 2011, 16:07

Да научим детето да цени парите Cf_money_main
Тази тема е много „хлъзгава” и много трудна за описване с малко думи,
защото е част от цялостния процес на възпитанието и е чисто
концептуална. „Парите” не са тема, по която можем да си променяме
мнението според-както-дойде. Това е тема, подобно на всички други,
отнасящи се до възпитанието на децата ни, по която трябва да имаме ясно
изградено виждане и мнение и да следваме принципите си с възможно
най-малко отклонения. Темата „децата и парите” е изключително съществена
и всеобхватна и доказателството за това е просто: Ако от следващия
текст, премахнете думата „пари” и я замените, с която и да е друга от
контекста на възпитанието, текстът ще продължи да бъде смислен.
За тези, които вече са готови да ме апострофират, че „финансовото
възпитание” на децата ни зависи от конкретните ни финансови възможности,
бързам да кажа: НЕ, не зависи, но ако не ви се чете, не сте длъжни.
Независимо от възрастта на детето, моделите условно се разделят на три:
Модел 1: Задоволяване и презадоволяване на всяка цена, за да расте детето със самочувствие и превъзходство.
Модел 2: Умереност и баланс.
Модел 3: Лишения и ограничения, съзнателно наложени от нас, за да се приучава детето към скромност и икономичност.
Тези модели са свързани и с два от параметрите на нормална семейна среда:

  • децата растат без липси, застрашаващи здравето им.
    Имат достатъчно като количество, качество и разнообразие храна,
    достатъчно дрехи и аксесоари и удобен подслон;
  • децата растат без излишъци, застрашаващи здравето им.
Няма да коментирам вредата от излишъците – тя е очевадна. Мнението ми
за вредата от умишлените лишения ще откриете по-нататък в статията.
Вероятно вече се досещате, че съм привърженик на модела «Умереност и
баланс».
Когато говоря за «липси» и «излишъци», включвам и парите, които са на
разположение на едно дете. Под «пари на разположение» разбирам
джобните на детето парите, които ние харчим за него, а под «дете»
разбирам човек на възраст до 18 години.
Именно във възрастта от 0 до 18 години се формира отношение на децата
към парите (респ. тяхното спечелване и изразходване), затова и казах,
че трябва да имате готов модел на поведение, който да следвате.
Децата трябва да имат ясна и реалистична представа за стойността и
произхода на парите: от къде идват парите, какво коства на родителите да
носят определено количество пари у дома, за какво е разумно да се
харчат парите и кое колко струва.
Децата започват да проявяват интерес към парите още на 3-4 годинки,
когато влизат заедно с вас в магазин. Това е удобен момент да ги научите
кое си струва да се купи и кое – не. Много родители отказват някакво
лакомство на децата си, защото им се струва (неоправдано) скъпо или
нямат пари в момента, с мотива: «Това е вредно». Тази тактика не е
правилна, защото детето вижда, че другите деца ядат подобни неща и им е
ясно, че от тях не се умира.
На тази възраст трябва да започнете да формирате в детето
реалистичната представа за парите, за която говорех и да го научите на
някои особено важни неща:

  • Защо не искате да похарчите пари за едно нещо, а ще ги похарчите за друго нещо.
  • Не всичко, което посочи, ще му бъде купено. Обяснете го така, че то да ви разбере.
  • За какво служи първата касичка и как и за какво да похарчи паричките
    от нея. Какъв е смисълът на спестяванията, как се спестява и защо
    «спестяване» и «лишаване» са две различни неща, както и къде точно е
    границата между тях.
Децата разбират подобни обяснения, ако са поднесени спокойно, с
подходящ тон и подходящи за възрастта им примери. Примерите зависят от
вашите принципни разбирания за нуждите и тяхното задоволяване.
Възпитанието (та било то и по отношение на парите) е индивидуално.
Важно е да не пропускате «финансовото» възпитание на детето на
възраст до 7 години, защото на 7 децата тръгват на училище и светът им
се променя коренно. Започват да прекарват много повече време без вас и
започват да имат нужда от джобни. Изведнъж се оказва, че е важно за
какво ги харчат.
Много родители имат проблеми с децата си когато те тръгнат на
училище. Много деца, които не са имали (макар и само) теоретичен опит с
парите, като получат джобни не знаят какво да правят с тях (дават ги,
губят ги, купуват си от онези «вредните» лакомства, вместо водата, за
която са отишли в лавката).
За да свикне едно дете да борави с пари, то трябва да разполага с
пари. Възрастта, в която детето трябва да започне да борави със
собствени пари, е от 7 до 10 години. В този период децата се променят
много – стават по-самостоятелни, започват да завързват познанства с нови
хора и по нов начин, появява се госпожата, която децата са склонни да
боготворят и комуникацията със семейството остава леко на по-заден
план. (проверката на домашните, купуването на анцунг за физическо и
даването на джобни, не е комуникация!)
По колко стотинки (левчета) на ден ще давате на детето зависи от
вашите разбирания. Сумата не е от значение, важно е приложението й: ако
му давате твърде малко, има опасност детето да се чувства неудобно сред
другарчетата си; ако му давате много – да ги пилее за
ненужни/некачествени неща. Трябва да постигнете баланса. В тази възраст
той се постига най-лесно, но е нужно всеки ден да коментирате с детето
всеки от разходите му и да му обяснявате защо одобрявате (или не) някои
от тях. Това е необходимо, не толкова за да сте сигурни, че парите ви
се харчат правилно, а за да свиква детето да говори с вас на едно
различно ниво.
Целта на всички тези многогодишни усилия е една единствена: да възпитаме един адекватен тинейджър.
Когато детето стане на 12-14 години, нуждите му от джобни пари рязко се увеличават. То прекарва все повече време навън с приятелите си, обядва навън и вие трябва да сте сигурни, че ползва парите за това, за което сте му ги дали.
Детето трябва да разполага с достатъчно пари за средата, в която се
движи. Целта е да му осигурим спокойствието да не се чувства лишено в
сравнение с другите деца, но не бива да му създаваме и криворазбрано
изкуствено превъзходство.
Ако детето разполага с драстично по-малко пари от децата, с които
общува, това е предпоставка за развиването на комплекси, а също и
предпоставка за проблеми в бъдеще. (едно отклонение: родителите са
отговорни за избор на здравословна среда за детето си и често
неправилният избор на училище и среда е следствие от някакъв родителски
комплекс. Децата ни не са виновни за комплексите ни и няма начин да ги
компенсират.)

Проблемите могат да се изразяват във взимането на пари от родителите
тайно, без позволение (за да не кажа «крадене»), взимането на вещи от
къщи, с цел залагане или продажба и т.н. Хрумват ми и по-страшни неща,
но ще си ги премълча.
Не съм привърженик и на идеята детето да разполага с много пари.
Някои родители си мислят, че това възпитава в детето чувство на
превъзходство и му създава самочувствие. Може и така да е, но
разполагането с видимо повече пари превръща детето в мишена.
В тази възраст е добре да намерите начин да създадете навик на детето
да управлява парите, с които разполага. Добър начин е да му давате
дневните пари един път в седмицата или пък да му давате някаква сума и
да проследявате за колко време му стига. Трябва да му създадете и
някакъв коректив. Например: вече всички деца разполагат с мобилни
телефони – за да не ограничавате минутите в картата (и да се окаже, че
няма как да ви се обади, когато му трябвате), може да се договорите
каква част от сметката ще плащате вие и над каква сума ще си я плаща то
(от спестени парички). Ако няма спестени, ще се наложи да си ги
«изработи» (с къщна работа, примерно).
Ако през всички тези години сте водили достатъчно спокойни разговори
за пари с детето си, то няма да се притеснява да ви казва за какво си е
похарчило парите, за какво му трябват още и ще може да си прави сметка
на парите.
Колкото и смешно да звучи, много деца са травмирани и стресирани на
тема «пари». Това обикновено е следствие на присъствието на децата на
семейни разправии по темата. Тук е важно да се направи една разлика:
Децата трябва да участват в разговорите за семейния бюджет – когато
обсъждате покупка, когато пазарувате за ежедневни нужди, когато
коментирате битовите разходи. Децата обаче не трябва да присъстват на
разправии (ако има такива), а още по-малко да са причина за такива. Ако
детето ви е похарчило неразумно парите, които сте му дали, виновен е
родителят, а не детето.
Ако не сте формирали в детето правилно отношение към парите до 14
годишната му възраст, вероятността тепърва да имате проблеми с детето
си, е голяма.
Когато децата станат на 15 години, животът им отново претърпява
промяна. За вас тази промяна е незначителна, но за тях, тя е огромна.
Децата ни отново се променят психически и физически, идва времето на
новите срещи, новите мечти, новите желания и новите нужди. Колкото и да
не ни харесва, голяма част от децата на тази възраст дори пушат,
гримират се, висят по кафета, ходят по заведения и какво ли още не. За
това им трябват пари. По-добре е ние да им ги дадем и да знаем, че ги
ползват за това, отколкото те сами да намерят начин да си ги набавят.
Проблеми с парите на тази възраст обикновено са знак за наличието и
на други проблеми, които може би детето прикрива добре от вас, както и
знак за някакъв пропуск във възпитанието до тук. Това значи, че трябва
да обърнете повече внимание на детето, но трябва да погледнете на него
по нов начин и от друг ъгъл.
Проблеми, засягащи темата «пари» на тази възраст, са своебразен зов
за помощ и обикновено последното, за което се отнасят, са парите.
Тази тема, както и всички, отнасящи се до възпитанието на децата ни, е
безкрайна. Така поднесена, вероятно звучи абстрактно, но вярвам, че
всеки читател може да я пречупи през собствения си мироглед, да открие
съответните примери и да направи своите изводи.
Целта на статията е да подсети родителите, че децата ни са равни на
нас човеци и дали ще ги харесваме когато станат на 16 , зависи само от
нас.

Източник!
styyni
styyni
властелина на форума
властелина на форума


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Да научим детето как да харчи пари

Писане by styyni Пон 24 Окт 2011, 14:19


Да научим детето да цени парите Resized_1319185106

Кога и как да запознаем детето с парите?
Психолозите са уверени, че е напълно възможно да възпитаме правилно отношение към
парите у дете на 3-4 години. Но какво да правим, ако този момент е
пропуснат и детето вече харчи пари за всяко свое хрумване и нещо повече –
дори си краде дребни?
Натурална размяна
Детето ви е разменило скъпа кола с дистанционно управление за
китайски пластмасов вертолет? Браво! Сигурно си спомняте последния бой
“на живот и смърт” в пясъчника, предизвикан от желанието на сина ви да
притежава чуждия камион-пожарна? Ето, че детето е пораснало и поумняло.
Това, че количката е струвала маса пари, а вертолетът утре ще е без
перка, няма значение. По-късно детето ще се научи и на това – да
сравнява и оценява. Засега е постигнало това, което е отнело на древния
човек векове – натуралната размяна. Това е първообразът на паричните
отношения и е показател за висока степен на развитие както за древните
хора, така и за съобразителния ви син.
Книги, дискове, кукли, камиончета и даже неочаквано интересни обекти
като стъкълца, камъчета и мидички – в очите на детето всеки предмет има
определена ценност, която в повечето случаи е непонятна на възрастния.
Възрастните имат един критерий – парите, а при децата са много,
например: “Ама то блести!”
Подсказване за родители:
Играйте на “Защо?”. Задайте въпроса: “Защо вертолетът на Явор ти харесва повече от твоята кола?”. Не
въвеждайте понятията “стойност” и “цена”, детето ви не е в състояние да
ги разбере. От математическите понятия 3-годишното дете може да осъзнае
само размера. Ето възможните отговори на въпроса:

  • колата ми омръзна


  • вратите на колата са малки


  • колата няма перка
Аргументите ще помъдреят заедно с детето ви. Не му се карайте и не му
казвайте, че вертолетът вероятно ще изплаши любимата му котка – то не
може да прецени последствията. По-важното е да се научите да разговаряте
с него и да се чувате.
Стока – пари – стока
Когато тригодишното ви дете вече е спряло да опитва вкуса на всичко,
което му попадне в ръцете, време е да го приучите на правилно и спокойно
отношение към парите.
Играейки на магазин с него, използвайте истински стотинки. Измийте ги
заедно, почистете ги с паста за зъби или с дезинфекциращ препарат, за
да му покажете, че парите са мръсни.
За детето на 5-6 години можете да ксерокопирате двустранно различни
купюри, което ще ви даде повод да го запознаете с обектите, изобразени
на тях.
Детето в предучилищна може да ви помага в пазаруването като прибира
рестото в портмонето, надлежно подреждайки първо банкнотите и едва след
това – стотинките (децата смятат монетите за по-ценни, не забравяйте
това).
Подсказване за родители:
Разрешавайте на детето да пазарува самостоятелно (под ваше
наблюдение, естествено). На 5 години това е напълно възможно.
Съобразявайте сложността на задачата с особеностите на детето. Ако то е
свито и притеснително, пазаруването може да реши проблема, но може и да
го задълбочи. Ако не иска – не го притискайте. Ако желае - изяснете
дали да влезете с него и да видите “на живо” неговата забележителна
самостоятелност или да останете пред магазина. За препоръчване е първите
самостоятелни покупки детето да направи в по-малък, квартален магазин, в
който пазарувате често, персоналът ви познава и детето се чувства
по-уверено. В началото е добре да му давате точна сума, а по-късно –
давайте банкнота и пресмятайте заедно дължимото ресто.
Парите се превръщат...
Не е задължително първите покупки да са сладолед или сок. Хубаво е децата да купят нещо нужно за дома: “Какъв хубав хляб си купила! Толкова мек, с такава хрупкава коричка! Браво!”. Ако и рестото е точно, значи всичко е наред...
С времето всяко дете започва да разбира, че парите могат да се
превръщат в някакви вещи – играчки, шоколад, билети за цирк. Плащаш –
купуваш. А защо да не вземем всички пари от къщи и да си купим всичко,
ама наистина всичко? На 4-5 години децата вече са в състояние да
определят разумни граници на желанията си, като там непременно са
включени и някои дребни удоволствия, и глезотии.
Подсказване за родители:
Отигравайте подобни ситуации с глезената кукла или гладния мечок,
който иска 10 сладоледа във вафлени фунийки. С годините играта все
повече ще се доближава до реалността, защото на детето му предстои
училище, а следователно – и разпореждане с първите лични финанси –
джобните.
Първите джобни
Джобните са наистина необходими на първокласниците. Изразходват ги
както за сок или вода, така и за близалки от магазина отсреща (в
училищните лавки те са забранени).
Педагозите отбелязват, че около 3 – 4 месеца след началото на
учебната година, повечето деца свикват да пресмятат рестото си, да пазят
портмонето си и да помнят с какъв остатък разполагат.
Подсказване за родители
На малките ученици давайте джобни всеки ден, а около 11 – 12 години –
наведнъж за 3 дни, например. Ако на тази възраст дадете пари за месец
напред, след 5 – 6 дни няма да има и стотинка. На тях не им е възможно
да планират нещата 20 дни напред. За тях “след три седмици” значи
“никога”.
За какво се плаща?
Да изтърка 10 плочки в банята или да набере килограм ягоди на вилата –
за 6 – 7-годишното дете това е трудов подвиг. Нямате вила? Тогава нека
ви помогне в пресаждането на цветята като пълни саксиите с пръст и ще
заработи за диска с желания филм. Ако имате собствен бизнес, намерете
или измислете работа за дете. Например може да слага служебната
кореспонденция в пликове или обратното – внимателно да отваря пощата и
да вади писмата.
Семейството на 12-годишния Михаил ходи два пъти годишно да мие
прозорците в офиса на семейната фирма. Половината от "заработените" пари
се дават за почерпка в сладкарница, а другата половина се дели по равно
между родителите, Михаил и сестра му. Макар че е по-лесно майката
да извика фирма за почистване (семейството никак не е бедно), вече
трета година тя организира този “съботник”, като последния път са се
включили и приятелите на Михаил.
Официално децата могат да работят след навършване на 14 години и след
разрешение на Инспекцията по труда. Изборът от професии не е голям,
особено ако става дума за почасова заетост, но все пак е възможно детето
да изкара допълнителни средства било за учебни помагала, било за нов
мобилен телефон.
Подсказване за родители:
Ако вашето възмъжаващо момче е решило да си търси работа, не впрягайте каруцата пред коня: “Аз вече звънях тук-там, ето виж списъка”.
Вие звънете, но не го афиширайте. Разбира се, че за вас ще е по-лесно
да отсеете съмнителните предложения, но го направете така, че
окончателният избор да е негов.
Заработеното е собственост на детето ви и то има право да разполага с
него. Ако пожелае до купи нещо за дома или дори торта, с която да
почерпи за първата заплата – това е добър знак.
Важно
Винаги ще има хора, които са по-богати от вас. Как да помогнете на детето си да приеме този факт?
Правило 1.
Не премълчавайте проблема, а говорете. С децата на 12-13 години вече може да се говори за бъдещето: “Завиждаш
му, но нищо не можеш да промениш. Искаш точно такъв велосипед? Ами
тогава да помислим какво може да се направи по въпроса. Ако се откажеш
от киното всяка неделя, можеш да събереш половината пари за около 5-6
месеца. В такъв случай ние с татко ти ще дадем парите, които бяхме
предвидили за по-евтиното колело. Така ще имаш точно това, което искаш”.
Напълно е възможно след този разговор детето да предпочете да
продължи да ходи на кино и да кара велосипеда, избран от родителите.
Правило 2.
Постоянно подклаждайте детското възхищение с личните и семейните
достижения. Тортите на мама, татковите златни ръце, красивите рисунки на
сестра му... Децата умеят да се гордеят с нас. В определена възраст те
се впечатляват повече от постъпките ни, отколкото от вещите.
Правило 3.
Избирайте разумно средата на детето. Преценете дали образованието и
нивото си заслужават да се съсипвате от работа, за да плащате таксата за
прескъпото частно училище, в което обаче детето ви ще се срамува от
китайската си раница, по-евтините маратонки и ще се чувства не на място.
Разбира се, ако сте сигурни, че образованието, което би получило детето
там, е на достатъчно високо ниво, което няма алтернатива, то просто ще
трябва да поговорите с него, да подчертаете приоритетите, както и
възможните негативи на този избор.
Да подаряваме ли пари на детето?
Болшинството от психолозите смятат това за
неразумно. Да изберете подарък заедно с детето – да, пари на ръка – не. В
много семейства с традиции не се подаряват пари – нито на деца, нито на
възрастни. Покупката на необходимите неща е ежедневие, а празникът е,
когато получаваш нещо неочаквано, приятен сюрприз, сбъдната мечта, а не
някакви си банкноти.
styyni
styyni
властелина на форума
властелина на форума


Върнете се в началото Go down

Да научим детето да цени парите Empty Re: Да научим детето да цени парите

Писане by Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите