Мама Завинаги форум
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Бебешкия календар на развитието

+2
Dani
mamazavinagi
6 posters

Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Бебешкия календар на развитието

Писане by mamazavinagi Сря 21 Май 2008, 11:36

Новородени- 1 Месец



Бебешкия календар на развитието 1-2m
Не се плашете: Новороденото вместо да наддава на килограми, то губи
няколко грама. В края на първата седмица е нормално, ако бебето е
отслабнало с 200 или повече грама. Но това не е повод за притеснение:
загуба в теглото от 10 до 15% се счита за нормално.
През първите дни бебето се адаптира към околната среда и сученето,
гълтането и храносмилането биха попречили на този процес. Още в корема
на майката бебето се е подготвило за тази гладна фаза като се е
запасило с енергия, която сега изразходва.
Повечето бебета възстановяват теглото си след 2 до 3 седмици.
През първия месец всичко е още подготовка. Бебето няма усет за ден и
нощ, не може да спи добре, докато не се нагласи към новия режим.
Новороденото спи в началото около 20 часа на ден, но за всяко бебе е
индивидуално. Има бебета, които спят само по 10-14 часа. Сънят е за
новороденото един вид самозащита от силното влияние на всичко ново
около него. При допир на бузката се изразява инстиктивният рефлекс да
търси храна. Също така започва инстиктивно да сучи при погалване на
устничките с пръст.
Бебетата могат да стискат силно с ръцете, което им помага да откриват
света около тях. Това отшумява след 3-4 месеца. Другите рефлекси като
дишане, мигане, кашляне и кихане остават за цял живот.
Новороденото има светло сини очи, много чувствителна кожа и се изморява
бързо-особено при хранене. След първия месец тези характеристики
изчезват. Вашето бебе обича спокойствието, къпането и топлината.
Червено и оранжево са любимите му цветове. Не се нуждае от играчка,
нужно му е предимно родителското внимание.

1-2 Месеца



Бебешкия календар на развитието 2-3m
Бебето може вече да вижда, чува, мирише, чувства, дори и тези сетива да не са
развити както при възрастните. Едва към шестия месец бебето може да
вижда съвсем ясно. Със собствени сили то още не може да сменя позата
си, само ако лежи по корем може за няколко секунди да повдигне
главичката си. В този случай то завърта главата настрани, за да диша.
Ръчичките са през по-голяма част от времето свити в юмрук и се опитва
да хваща всичко наоколо.
Движете бавно, например топка, на разстояние от около 40см, бебето ще Ви следи с очичките.
Някои бебета различават между познати и непознати лица. При появата на
непознато лице те го наблюдават внимателно за кратко време. Стряска се
от шумове, тъй като не е още в състояние да разпознава типични такива.
Но между човешки и други прави разлика. Заслушва се, когато говорят
мама и тате. През първия месец бебето се нуждае от цялата Ви любов,
подкpепа и внимание. Някои бебета показват особено във вечерните часове
желание за светлина и светли цветове.
В този период те не са вече толкова пасивни, играят си с пръстите,
размахват ръце. Няколко седмици по-късно бебето ще открие и крачетата
си, ще се опита да налапа големия пръст на крака и да го смуче доволно.


2-3 Месеца


Бебешкия календар на развитието Pr21323
Към четвъртата и шестата седмица се наблюдава бърза промяна в
развитието на бебето. За няколко дни дрешките му стават малки. Тази
промяна означава и че бебето става по-гладно, спи по-малко и плаче
повече. След няколко дни всичко е по старому.
Към средата на втория месец бебето се усмихва на родителите си и се
радва,когато му говорят. Бъдете сигурни, Вашето бебе разпознава лицето
Ви.
То разпъва често крака и ръце, когато лежи по корем, повдига главичката
си за няколко секунди. То не само движи пръстите на ръцете си, то хваща
с едната ръка пръстите на другата.
Обича да чува гласове, реагира на високи тонове и песнички, тъй като го
успокояват. Плачът е неговото основно средство за комуникация, но и
произнася различни тонове, предимно гласни-ааа,ууу. Възприема всичко,
което му се предлага от околната среда. Наблюдава внимателно всеки
движещ се обект над него, можете да му вържите шарен балон на леглото.
Заслушва се в различни звуци като камбанен звън, звънец, телефон и
подрънкване с ключове. Ще се зарадва на първата си играчка, която
трябва да е лека, без ръбове и да се почиства добре. Бебето не би
трябвало да се нарани с нея или да я глътне, тъй като те слагат всичко
в устата си.
Внимавайте с дървените играчки да не се чупят лесно и да няма пирони по тях.


3-4 месеца



Бебешкия календар на развитието 4-5m
До края на третия месец бебето наддава средно 2300-2600гр и пораства с
8см. Сега започва радостта от живота: бебето е активно и будно.
Контролира сигурно главата си, заглежда се във всякакви предмети и
естествено проследява и Вас с поглед. Когато лежи си играе с крачетата
с голямо удоволствие и моля, не го притеснявайте, а само наблюдавайте,
то може да се занимава 10 и повече минути само с ръчичките и крачетата.
Бебето се събужда, за да си играе, спи, яде, играе си и отново заспива.
Ако го държите изправено, ще се опита да се подпре с крачето.

4-5 месеца


Бебешкия календар на развитието 6-7mesec
На четири месеца бебето е доста подвижно. Някои се обръщат по корем и
държат сами главичката си изправена. В изправено положение повдига
краката и размахва ръцете, за да запазва равновесие.
В леглото се опитва да хване предметите около себе си, а щом го вземете
на ръце, ще опипа и лицето Ви. Каквото хване, веднага се опитва и с
устата, тъй като тя е най-развития сетивен орган.
Вече може да водите диалог с бебето, то отвръща на Вашите думи с
радостни звуци. До сега бяха само гласни, но вече идва ред и на
съгласните като м,к и п. Вашето бебе не плаче колкото преди, което се
обяснява с по-голямата му активност. То се занимава повече със себе си
и така се разсейва.
Много бебета обичат играта със звуци и гласове. Вие като родители
можете да му дадете най-добрия езиков урок, без учебник и съвсем
спонтанно. Детето бързо разбира какви чувства се крият зад гласа Ви,
дали сте спокойни или ядосани и обича много, когато му пеете или четете.
Играчката става все по-интересен предмет за детето, заглежда се по
различните цветове, форми и големини. Предпочита шарени, пискащи и меки
играчки.

5-6 месеца

На 5 месеца бебето е един малък откривател. То не само се
оглежда и докосва, а и изследва лицата на мама и тате, както и на
плюшените играчки. Все по-често се занимава само със себе си.
Същевременно изразява своите желания все по-добре, макар и без думи, не
само с жестове и мимики, а и с цялото си тяло. Детето Ви наблюдава
директно в устата, мускулатурата му става по-силна, ако е легнало по
корем, си изпъва ръцете, като че ли лети. Повечето бебета използват
вече само едната си ръка, за да хванат най-близкия им предмет. Ето, че
идва и времето на първите зъбки- между 5-и и 10-и месец се появява
първият. Някои родители откриват първия зъб, без да са забелязали
промени в държанието на бебето. Други са безпомощни, когато детето не
може да спи, постоянно се върти и не може да се успокои.
Растежът на зъбите не е болест, а просто един естествен процес, който
принадлежи към детството, какъвто е научаването да ходи. За съжаление
някои деца го изживяват по-болезнено.
Ето как можете да помогнете на бебето, докато му растат зъбките.
- Детето трябва да дъвчи: желателно е нещо студено, което намалява
болката, засилва оросяването с кръв и предотвратява възпаления. За тази
цел можете да използвате чесалка пълна със студена вода, както и
моркови, краставици или парчета ряпа. Но не трябва да оставяте детето
без наблюдение, тъй като би могло да се задави.
-Масажирайте отвън венците, за децата това е голямо удоволствие.
На повечето деца им порастват предните зъбки преди да навършат годинка,
кучешките и кътниците след това. Но, ако последователността е друга,
няма място за притеснения.

6-7 месеца



Бебешкия календар на развитието 7-8m
Подвижността на бебето расте постоянно. Малко по малко то може да се
пързаля по корем. Много бебета могат вече да се обръщат, разпознават
познати лица, смеят се и се радват на собствения си образ в огледалото.
Към края на шестия месец бебетата тежат средно двойно повече, отколкото
при раждането. Когато е седнало на земята, пази добре равновесие или се
подпира с ръчичка. При опити да се изправи, крачетата не се сгъват. Все
така продължава да вкарва всичко в устата си, но преди това наблюдава
нещата по-подробно. Предпочитанието на бебето към пластмасови и дървени
играчки е свързано с растенето на зъбите.
То обича и всички играчки, които при докосване, удряне или друсане издават различни звуци.


7-8 месеца


Бебешкия календар на развитието ChiPl004
Това е периодът, в който бебето хваща всякакви предмети и ги пуска на
земята. То иска да чуе как звучи и иска Вие да го вдигнете. Опитва се
да повтаря звуците на възрастните. Заслушайте се, сякаш иска да Ви каже
нещо?!
Следната игра доказва как детето Ви е напреднало в развитието си:
скрийте се зад кърпа или зад ръката си или зад дивана. Бебето вече
знае, че Вие ще се появите след малко.
Сега е и времето, когато бебетата пълзят, седят без странична помощ, хващат играчките с двете ръце.
За игра са най-добри шарени щипки за пране, устна хармоника, малки
топки с вода, в които плуват патета или рибки. Книжки, които се
разгъват като хармоника са особено харесвани от бебетата.

8-9 месеца


Бебето вече се придвижва лазейки или се приплъзва назад с дупето.
То седи свободно с изправено гръбче и наблюдава с интерес света около
себе си. Щом му подадете ръце, то се опитва да се изправи и известно
време балансира само.
Това е месецът, в който се достига върховата точка на пъхането на всякакви
предмети в устата, защото децата все още се доверяват на устата си, а
не на очите. Бебето започва да се интересува от по-отдалечени предмети,
заслушва се в разговорите на възрастните, изговаря по няколко срички,
като ма-ма, ба-ба, отвръща с усмивка, щом чуе името си. До осмия месец
бебетата се усмихват на всеки и след това се наблюдава невероятен
отскок напред в развитието: те усещат,че хората, на които разчитат, са
винаги около тях- мама, тате, баба, дядо, братче или сестриче.
Разбират, че има и Други хора, от които в началото се отдръпват. Тази
реакция на отчужденост изчезва постепенно до 15-ия месец, тъй като
детското любопитство постоянно расте.
9-10 месеца



Бебешкия календар на развитието CB051025
С мимиките на лицето бебетата могат да изразяват все повече и повече.
Бръчкат челцето, когато не са доволни, търсят Вашият поглед, когато
нещо им се стори чуждо. Нищо не им убягва от погледа, затова е
желателно всякакви малки предмети да са по-далеч от тях, тъй като все
още си слагат всичко в устата.
Не се плашете, ако бебето Ви покашля по-често. То просто издава подобен звук, това принадлежи към развитието на говора.
Бебето може вече неограничено време да седи с изправено гръбче. Някои
лазят, други се плъзгат по корем. На девет-десет месеца бебето се
наслаждава на своето умение да пъха малки кубчета в по-големи.

10-11 месеца

10% от бебетата не лазят и това е нормално щом бебето е активно.
Нахранено и току-що повито, то е постоянно в движение. Все по-често се
изправя и се придържа само с едната ръчичка. Заиграе ли се с някоя
играчка, не е много лесно да му се отнеме. И все пак координацията
между мислене и движение на ръката все още липсва.
След няколко повторения бебето може да си пъхне само лъжичката в устата.
Интересна стъпка в развитието: бебето е хванало в двете ръчички по
някоя играчка и се опитва да вземе и трета. То разбира какво трябва да
направи: оставя едната играчка, за да вземе другата. Прави разлика
между размерите и при наличие на по-голям предмет то оставя всичко
друго и се опитва да го вземе.
Бебето изговаря по-прости думички, вслушвайте се в него!Поправяйте го
спокойно,обяснявайте му цветовете с примери, като описвате как слънцето
е жълто, тревата зелена и небето синьо.
Колкото по-подвижно става детето, толкова по-малко играчки са му
нужни.Търси други предмети за игра и нищо вече не е скрито от него,
нито телефонът, нито дистанционното.



11-12 месец


В този период детето разбира все повече изрази.Не го прекъсвайте, когато
иска да каже нещо. Слушайте внимателно коя ще е първата думичка, която
ще каже:"мама, баба, дада".
Бебето си служи с показалеца, за да насочи вниманието към нещо.
Интересува се от книжки с шарени картинки, помага си, когато се
съблича. Внимавайте какви жестове правите, защото бебето имитира всяка
Ваша стъпка. Обича да си прави експерименти с храната, не се опитвайте
да го спрете, така ще загуби желанието да експериментира и дори да се храни.
Любимите играчки в този период са чорапи и шапки, които постоянно се
обуват-събуват и слагат и свалят. Играе си на криеница и прави
най-различни муцунки.
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Двигателно развитие

Писане by mamazavinagi Сря 21 Май 2008, 11:43

Двигателно развитие

За една година кърмачето
претърпява голямо развитие на движенията и действията си. Потребността
от движение е присъща на детето от раждането му. Това го доказва
връзката между движенията и емоционалните състояния. Стегнатото при
повиване кърмаче плаче и се успокоява, когато го развием и му дадем
възможност да се движи свободно. Изграждането на двигателни навици на
основата на естествената двигателна активност са благоприятен фактор за
цялостното развитие на детето.

През първата година
усъвършенстването на движенията е тясно свързано с интелектуалния
напредък на кърмачето като основа за неговото общо развитие. Детето,
което се движи недостатъчно, получава по-малко впечатления, то има
по-ограничени възможности да опознава околния свят. По-важните елементи
от двигателното развитие на детето през първата година са:

*
движенията на главата - месец и половина след раждането повечето от
децата добре управляват шийните си мускули, за да държат главата си
права. С нарастването на теглото на бебето главата престава да бъде
най-тежката част от тялото и към третия си месец то се научава да
управлява движенията на главата.
* Позата - с подобряване на
движенията на главата се изменя и позата на детето. То постепенно се
отпуска и престава да лежи в "поза ембрион". Научава се да лежи на
гръб. Ръцете и краката започват да се движат свободно. Лежейки по корем
то си изпъва краката и върти главата си в двете посоки. Взето на ръце
не прилепва главата към тялото на възрастния, а я държи право.
*
Движения на ръцете и краката - към три месечна възраст повечето деца се
държат така, сякаш собственото тяло им доставя приятни усещания. Ако
детето не спи, то постоянно се движи. Махайки с ръце, които ту се
появяват, ту изчезват от неговото полезрение детето ги превръща в
най-важните си играчки. Движенията на краката престават да бъдат
предишните некоординирани потръпвания и все повече заприличват на
каране на колело при лежане на гръб. Лежейки по корем при опора на
лактите детето повдига не само главата си, но раменете и гърдите от
постелката си.
* Преобръщания - още от дву месечна възраст бебето е
толкова активно, че по време на спане може да се преобърне от страни на
гръб. Към третия месец то усвоява и много по-сложни движения. Вече може
да се преобърне от гръб на едната си страна, за да разглежда ръцете и
краката си, може да повдигне глава, за да види нещо, което го е
заинтересувало.
* Седене - между три и четири месеца любимата игра
на детето е следната: на протегнатите ръце на възрастния, то отговаря
със силно хващане за тях и ако възрастният леко го притегли, то заема
седяща поза. Постепенно това става и без помощта на възрастния. Към
5-тия месец бебето може само да приповдига глава и рамене. В седяща
поза детето е с лице към останалите членове от семейството, така че
тази поза е особено важна за неговата социализация. Отначало то може да
остане седнало съвсем малко като това е най-добре да става в специално
кресло, а не върху мека мебел. Към седмия-осмия месец детето се научава
да сяда само и да седи устойчиво. Седенето е свързано с едно друго
движение
* Пълзене - след като се научи да си повдига главата,
поставено по корем детето се научава и да поставя краката си под себе
си и да повдига дупето си. През 4-5 месец се наблюдава умението на
бебето да отблъсне с ръце рамената си. Почти веднага с това то започва
да пълзи, но е необходимо още време, за да се закрепи навика
едновременно да се повдига на ръце и крака. Важно е да знаем, че децата
започват да пълзят различно. Онези, които са се научили до 7 месец да
застават на четири крака почват да пълзят веднага, онези които не могат
да застанат на четири крака пълзят по корем.
* Ставане и стоене -
това движение се появява винаги след сядането и пълзенето. Тренировката
за него трябва да започне от рано. От 4-5 месеца бебето постоянно
изправя колена и го прави така ритмично, че създава усещането за
подскачане. Към 7 месец бебето започва да става, да стои право и отново
да сяда, придържайки се с ръце за опора. Към 9 месец опората му е все
по-малко нужна. По това време то усоява и други движения: да застава на
колене, да седи клекнало като се придържа с ръце за кратко време.
*
Първи крачки - скоро след като се научи да се изправя детето започва да
пристъпва покрай креватчето държейки се. На 9-10 месеца бебето ходи
пързо покрай неподвижни предмети като се държи с ръце за тях. Скоро то
се научава да ходи и покрай гладка стена, опирайки се леко с ръце за
нея. От нея то се отблъсква и прави по една - две крачки самостоятелно,
придвижвайки се към друг предмет. Това е периодът, в който се научава
да ходи с помощта на родителите си. То все още продължава да лази,
защото с лазене по-лесно достига до по-отдалечени от него предмети и
без чужда помощ.
* Движенията на ръката - още в първите си месеци
хаотично махайки с ръка детето яко стиска всичко, което попадне в нея.
Също опипва едната ръка с другата. Необходимо е да му се създадат
стимули за действие с ръката. Обикновено това са ярки, дрънчащи
играчки, закачени над кревата, които могат да бъдат достигнати с
протегната ръка. С тях 3-4 месечното дете може да се забавлява
продължително и съсредоточено. Към 5 месец сигурно стига, хваща и
задържа висящата играчка, а към 6 месец прави това и с една ръка. За
развитието на по-сложната координация на движенията е добре да се
използват по-дребни играчки. През 5-6 месец бебето се учи да насочва
ръка към играчка и да достига предмети лежейки на една страна или по
корем. На 6 месечна възраст може да хваща и в двете си ръце по една
играчка. Към 8 месец детето се научава да доближава ръката си до
предмета с целенасочени и последователни движения, а към края на 1-та
си година пряко, без отклонения. През 7-8 месец то започва да държи
предметите с пръсти, действие, което ще се усъвършенства към края на
годината. Тогава ще се наблюдава, че ръката му все повече се нагажда
към предмета: то хваща топката с разперени пръсти, въжето с палец,
показалец и среден пръст и т.н.

П.П Всичко това е много относително и не е задължително при
вашето бебе, нещата да се случват в този ред и с точност по месеци.
Всяко дете се развива индивидуално.
Намигане
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Развитие на детето в норма

Писане by mamazavinagi Сря 21 Май 2008, 11:52

Развитие на детето в норма

Развитието на детето
може да се проследи в месеци и години по следните параметри:
моторно/двигателно развитие (МР); когнитивно развитие (КР); социално
развитие (СР); комуникативно развитие (КР*).

Ако преди, по
време или в първите дни след раждането няма повлияване от вредни външни
или вътрешни фактори от различно естество развитието на детето ще се
доближава до следното описание като все пак трябва да се отчита и
индивидуалността на всеки отделен случай.

Първи месец:
МР -
движи нормално крайниците си, вдига главата си, когато е по корем, но
не може да я задържи; има координиран поглед и фиксация.

КР - плаче, когато е нещастно; предпочита визуални стимули; помни предмети, които се появяват през 2 ? сек.

СР
- осъществява визуален контакт с майката; спокойно е, когато го държат;
прилепва тялото си към този, който го държи; следва своя схема за сън;
усмихва се спонтанно.

КР* - реагира на човешки гласове, което обикновено го успокоява; плаче за помощ;издава звуци на удоволствие.

Втори месец:
МР
- движи ръцете си плавно в кръг; удря по предметите; задържа главата си
изправена, когато е поставено по корем; всига глава и я задържа с
помощ, когато е поставено в седнало положение.

КР - предпочита
лица пред предмети; наблюдава ръцете си и ги проследява, докато ги
движи; повтаря собствените си движения; вълнува се при очакване на
предмет. СР - радва се, когато види хора; има неселективна усмивка;
успокоява се чрез смучене; предпочита допира и оралната стимулация пред
социалната стимулация; спи по схема близка до тази на семейството.

КР* - поява на гърлени звукове; гукане - издаване на нисък нежен гласен звук /У/.

Трети месец:
МР
- волево контролира тялото си; вдига главата и гърдите си, когато е
поставено по корем; задържа главата си изправена с лека подкрепа,
когато е в седнало положение; преглъща волево; достига и сграбчва;
държи ръцете си отворени.

КР - има пълно фокусиране; може
спокойно да гледа различни предмети; търси с поглед източника на звука;
започва изследователски игри; изследва собственото си тяло.

СР
- демонстрира общително поведение; визуално различава различни хора и
предмети; разпознава майка си; има избирателна социална усмивка; спи
през по-голямата част от нощта.

КР* - гука; поява на единични
срички (СГ); обръща главата си, когато чуе глас; отговаря гласово на
говора на другите; издава преимно гласни звукове.

Четвърти месец:
МР
- може да обръща главата си във всички посоки, когато е легнало по
корем или седи; все още не може да достига целта си правилно; може да
противопостави палеца си на останалите пръсти; сграбчва малки предмети
и ги държи в ръката; слага предмети в устата си.

КР - ориентира се по звуковете; вторачва се към мястото, където предмета е изчезнал; помни визуално между 5 и 7 сек.

СР
- има избирателно внимание към лицата; дълго гледа привлекателните и не
обръща внимание на грозните лица; гледа към посоката, където е излезнал
човека; смее се, когато види деруго бебе; радва се и се смее, когато
някой си играе с него.

КР* - появяват се подобни на съгласни звукове; има разнообразни тонове; имитира тонове; усмихва се на човека, който му говори.

Пети месец:
МР
- седи с помощ около 30 мин.;обръща се от корем до гръб; може лесно да
бъде изправено; може да противопоставя палеца на всеки отделен пръст;
мести предметите от едната ръка в другата.

КР - започва да
играе; зрително проследява изчезващ предмет; различава познати
предмети; може да разпознае цял предмет само по неговите отделни части;
има 3 часова зрителна памет; изследва предметите като ги лапа или пипа;
помни свои действия и ги имитира по-късно.

СР - реагира
различно на усмивки и сърдити физиономии; различава родителите и
роднините си от останалите; имитира някои движения на другите; радва
се, когато си играят с него.

КР* - различава сърдит от
приятелски глас; експериментира със звуковете; имитира някои звукове;
реагира на името си; усмихва се и вокализира, когато се види в
огледалото.

Шести месец:
МР - Върти главата си всободно; има
добро равновесие, седи само; достига добре до предмет с една ръка,
сграбчва го и го слага в устата си; държи бутилка; върти се във всички
посоки; пълзи.

КР - гледа и достига предметите спокойно и бързо; разглежда предметите; достига, за да си върне отнетите му предмети.

СР - различава социалните отговори; предпочита игрите с хора; лапа си пръста; изследва лицата на хората, които го държат.

КР* - издава различни звукове; вокализира преживяванията си на удоволствие и неудоволствие.

Седми месец:
МР
- хваща, прехвърля предмет от ръка в ръка; пораства 1-я зъб; има
по-добър контрол над дъвкането и преглъщането; може да яде някои твърди
храни;; повдига се наръце и крака; люлее се.

КР - зрително търси играчката, която е изчезнала; имитира физически действия, ако са в репертоара му.

СР - съпротивлява се; закача се (начало на хумора).

КР* - играе с гласните; продуцира няколко звука на един дъх; слуша говора на другите.

Осми месец:
МР
- само държи бутилката си; използва противопоставянето на палеца си на
другите пръсти; манипулира с предметите, за да ги изследва; опитва се
да стане, но все още му е необходима помощ; пълзи.

КР - може да
сортира цветове и форми; разпознава размерите на предметите; изследва
формата, тежестта, материята, функцията и свойствата на предметите

СР - държи се добронамерено с връстниците си; силна е връзката с майка му; крещи, за да привлече вниманието.

КР*
- избирателно слуша; разпознава някои думи; повтаря ударените срички;
имитира жестовете и интонацията на възрастните; ехолалия.

Девети месец:
МР - за кратко стои само; само обикаля; седи без помощ; само сяда и става; изследва с показалеца си; мести си бутилката.

КР - разпознава размерите на предметите; предвижда резултатите от събитията и връщането на хората.

СР - изследва другите бебета; "играе" със семейството си; имитира игри; играе действени игри.

КР*
- продуцира лепетен модел; имитира кашляне, свирене, цъкане с език и
др; използва социални жестове; употреба на жаргон (думи разбираеми само
за него).

Десети месец:
МР - пълзи с крака и ръце; хваща и пие от чаша; сяда от изправена позиция.

КР
- посочва частите на тялото си; достига целта чрез метода
"проба-грешка"; търси скрити предмети, но обикновено на познато място.

СР - изразява настроения; помага за обличането и храненето си.

КР* - имитира говора на възрастните, ако звуковете са в репертоара му; следва някои инструкции.

Единадесети месец:
МР - стои право само; чрез избутване се изправя от всякаква позиция; качва се по стълби; само се храни с лъжица

КР все повече имитира, свързва свойствата с предметите

СР - търси одобрение; предвижда целите на майка си и се опитва да протестира.

КР* имитира ритми, лицеви изражения и др.

Дванадесети месец:
МР
- става само; избутва се да стане от клекнало положение; качва се и
слиза по стълби; има завършено противопоставяне на пръстите; използва
лъжица, чаша и моливи; пуска предметите без усилие; с помощ прави 1-те
си стъпки.

КР - правилно използва предметите; търси мястото, където за последно е бил видян предмета; крие се от околните (игра).

СР - изразява предпочитания към определени хора; изразява разнообразни емоции.

КР*
- разпознава собственото си име; следва прости моторни инструкции
особено, ако са придружени от зрителна опора "чао"; реагира на
интонация за "не"; казва една или повече думи; смесва думите с жаргон.

Петнадесети месец:
МР
- радва се на увеличаващата се активност; ходи с бързи наподобяващи
тичане крачки; прави няколко стъпки назад и настрани; носи предмети в
2-те си ръце и се клати, докато ходи; хвърля топка сразтягане на
раменете; сваля си обувките и чорапите; рисува линии.

КР - имитира малки моторни действия.

СР
- търси възрастните, когато остане само; харесва музиката и танците;
блъска играчките; имитира вършене на домакинска работа; играе
самостоятелно; започва да си играе с нереални предмети.

КР* -
посочва дрехи, хора, играчки, животни, които са били назовани; използва
жаргон и думи при разговор; има речник от 4-6 думи.

Осемнадесети месец:
МР
- върви уверено и тича, но не много добре; пие без помощ; хвърля топка
с цяла ръка; скача с двата крака; рисува кръгообразно; има мускулен
контрол за нуждите си.

КР - разпознава снимки; разпознава себе
си в огледалото; помни местата, където обикновено седят предметите;
използва пръчка като играчка; имитира начина на употреба на предметите
от възрастните.

СР - изследва реакциите на околните; проверява
другите; харесва самостоятелните игри; включва се все повече в игрите
на другите деца; храни куклите.

КР*- започва да използва
двусловни конструкции (фрази, прости изречения); речникът му се състои
от около 20 думи; познава някои части на тялото; обръща се към себе си
по име; играе на въпроси и отговори с възрастните.

Двадесет и първи месец:
МР
- качва се и слиза по стълбите с помощ или се придържа за парапета;
скача, тича, катери се, рита голяма топка, кляка; слага си правилно
обувките; реагира ритмично на музика с цялото си тяло.

КР - познава формите; седи само с книга за кратко време; забелязва малки предмети и тихи звуци.

СР - спонтанно прегръща; харесва играчки, телефон, кукла, камион.

КР*
- харесва римувани игри; кара хората да му показват нещо; опитва да
разкаже преживяното; разбира някои лични местоимения; употребява "аз" и
"мой".

Двадесет и четвърти месец:
МР - ходи гладко, гледайки
се в краката; тича ритмично, но не може да тръгне или спре нормално;
качва се и слиза по стълбите без редуване на краката; може да направи
няколко крачки на пръсти; кара колело с три гуми; яде с вилица.

КР - сортира познати предмети; разбира смисъла на ед. и мн. Число.

СР
- може да играе ролева игра; представя си, че играчките са живи;
харесва паралелни игри; предпочита движещи се играчки; помага на
възрастните в лесни домакински задачи; командва околните; споделя
чувства, желания и интереси.

КР* - има речник с около 200-300
думи, преди всичко названия на предмети; използва кратки прости
изречения; използва някои предлози (в, на) и местоимения (аз, мое, ти),
но не винаги правилно.

Три години:
МР - качва се и слиза по
стълбите без помощ; ходи без да гледа краката си; марширува, може да
ходи на пръсти по-дълго време; запазва равновесие за малко на един
крак; може да реже с нож; изследва.

КР - създава изобразителни
картини; 1 форма представя няколко неща; сортира основните цветове;
може да покаже 2 предмета; разбира думата "две"; харесва игрите с
по-малко предмети и повече въображение.

СР - играе в група; докато играе разбира с кого да играе; сменя си реда.

КР*
- речник 900-1000 думи; прави изречения с по 3-4 думи. Използва
изречения с подлог и сказуемо, но с проста конструкция; играе с думи и
звукове; следва по-сложни инструкции; говори за настоящето.

Четири години:
МР - качва се и слиза по стълбите с редуване на краката; прескача предмети; скача на 1 крак; може да пише печатни букви.

КР - категоризира; брои до 5; може да покаже 3 предмета; разбира понятието "три"; познава някои монети.

СР - играе и сътрудничи с другите; ролеви игри.

КР*
- има 1500-1600 думи в речника си; задава много въпроси; използва
сложни изречения; разказва приказки и говори за близкото минало; има
трудности при отговаряне на въпросите "как" и "защо".

Пет години:
МР
- има добър моторен контрол; добре усеща тялото си; играе сложни игри;
реже месо с нож; рисува добре; чертае линии; пише прости думи; все още
няма достатъчно добра координация на очите, за да може да чете; имя
изявена водеща ръка.

КР - помни правилата за много дейности;
познава своето ляво и дясно, но не и на другите; брой до 13; може да
покаже 4-5 предмета; разбира смисъла на повече от три; развива
разбиране на понятията "днес/утре", "вчера/сутрин", "обед/вечер",
"ден/нощ"; разпознава връзката на частите към цялото.

СР -
играе прости игри; избира деца, с които да играе на полов принцип;
радва се на драматични игри; показва интерес към групови занимания;
играе целенасочено и конструктивно.

КР* - речник 2100-2200
думи; дискутира чувства; разбира -преди, след; не се интересува от реда
на думите; следва команди от 3 стъпки; има 90% изградени езикови
правила.

Шест години:
МР - има добра обща моторна координация; кара колело; добре хвърля топка; растеж на постоянните зъби.

КР
- има по-дълго задържане на вниманието; по-трудно се разсейва от
странична информация, когато решава задачи; помни и повтаря 3 цифри.

СР
- харесва действени игри; обича да се състезава; събира се с еднакви по
пол връстници; превръща егоистичната реалност в по-комплексна гледна
точка.

КР* - има активен речник от 2600 думи, а разбира 20000-24000 думи; има много добре оформени изречения.

Осем години:
МР- има по-дълги ръце; по-добри манипулативни способности; почти съзрял мозък; повечето постоянни зъби са налице.

КР - познава ляво и дясно на другите хора; разбира разговорите; знае приликите и разликите; чете нормално.

СР
- радва се на публика; научава, че другите имат различни перспективи от
3-то лице; има желание да участва в банда, но също така се нуждае от
подкрепата на възрастните.

КР* - говори много; хвали се;
вербализира идеи и реални проблеми; размишлява с другите; демонстрира
леки трудности при връзки за сравнение.

Десет години:
МР - почти са съзряли всички части и органи на тялото му.

КР - планира бъдещи действия; решава задачи с минимално усилие.

СР - обича игрите, спорта, хобита; открива, че може да е обект на нечии перспективи.

КР* - прекарва много време в говорене; има добро разбиране.

Дванадесет години:
МР - заедно с пубертета започва бързо развитие.

КР - развитие на абстрактното мислене.

СР - имат различни интереси от тези на противоположния пол.

КР* - имат над 50000 думи в пасивния си речник; има изказване като на възрастен човек.
mamazavinagi
mamazavinagi
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Физиологични особености на новороденото.

Писане by Dani Сря 28 Май 2008, 12:31

Новороденото дете непрекъснато се приспособява към условията на външната среда. Установява се белодробно дишане, променя се кръвообращението, започват да действуват храносмилателната и отделителната системи, възниква необходимост от регулация на телесната температура. Тези процеси на приспособяване протичат много по-добре у доносени, отколкото у недоносени и преносени деца.

Телесната маса на доносеното новородено е 3000- 3500 грама и намалява с 5-10% в първите 4-5 дни. Повечето деца достигат първоначалната си телесна маса към десетия ден. След това телесната маса нараства седмично с 120-240 грама.

Новороденото вдишва около 30-40 пъти в минута. Сърдечната честота е по-висока в сравнение с тази у възрастен човек тя е 120-140 удара/минута и се влияе от движенията и плача. Артериалното налягане е около 80/60 мм. Броят на червените кръвни клетки /еритроцити/ е 5-7 милиона/мм3, на белите кръвни клетки /левкоцити/ - 20 000-30 000/мм3, а хемоглобинът - от 100 до 150%. Две седмици след раждането стойностите на кръвните показатели се приближават към нормалните.

През първите 2-3 дни след раждането кожата на новороденото е интензивно розова или леко зачервена, мека и пухкава. След това зачервяването постепенно изчезва и започва залющване на повърхностния й слой. Това лющене продължава една до две седмици. В първите дни след раждането по нослето, бузите и челото на бебето се наблюдават леко надигнати възелчета с белезникаво-жълтеникав цвят. Те представляват изява на свърхсекреция на мастните жлези.

Нередко се установяват и дребни мехурчета по челото на бебето, изпълнени с бистра течност. Те се дължат на свърхсекреция на потните жлези.

Някои новородени имат по раменете и гърба малки фини косъмчета /лануго/, които опадат за няколко седмици. У почти всички новородени се наблюдават т.н. "майчини петна". Те представляват малки червеникави, понякога сливащи се петна по кожата в областта на тила, в основата на носа и по челото. "Майчините петна" се състоят от разширени кръвоносни съдове, те изчезват до края на първата година след раждането и не се нуждаят от лечение. Т.н. "Монголски петна" се установяват рядко и също не се нуждаят от лечение. Те са по-чести у новородени с по-тъмна кожа, голями са колкото длан и имат мастилено-черен цвят, локализират се главно по гърба, поясно-кръстцовата област и седалището. Те изчезват в края на първата година, рядко по-късно. Сухата кожа е характерна за преносени деца, но може да се наблюдава и у доносени деца. Тя може след къпане да се намазва с олио или зехтин. Обичайно след 2-3 седмици кожата добива нормален вид.

Физиологичната жълтеница на новороденото се появява на 3-6-тия ден след раждането, постепенно отслабва и изчезва напълно към 7-8-мия ден. Жълтеницата е резултат на нормално за възрастта разпадане на част от червените кръвни клетки на новороденото и образуване на жълт пигмент /билирубин/. Черният дроб не успява да елиминира билирубина изцяло чрез жлъчката, капилярите стават пропускливи и той се натрупва в кожата, която се оцветява в портокалов цвят. При по-силна изразена жълтеница очите на бебето могат също да се оцветят в жълто-портокалов цвят. Урината и изпражненията не променят цвета си. Новороденото е в добро общо състояние, но е сънливо и не суче добре.

У по-дребни и недоносени деца жълтеницата е по-силно изразена и може да продължи по-дълго, дори две седмици. Физиологичната жълтеница не изисква лечение. Обаче ако тя продължи повече от две седмици е необходима консултация с лекар.

Урината на новороденото е бистра, но в първите два-три дни може да е по-тъмна поради повишено съдържание на пикочни соли. Те й придават керемидено-червен цвят, който се установява и по пелените. Това оцветяване не трябва да създава безпокойство и страх у майката.

През първите два-три дни след раждането изпражненията на новороденото представляват тъмно-зеленикава лепкава материя с консистенция на паста за зъби, или мехлем. Тази материя се натрупва в червата на плода по време на вътреутробния живот и се нарича мекониум. Количеството й е около 100 грама, които се отделят за три-четири дни. През следващите дни новородено започва да изхожда нормалните за него златисто-жълти изпражнения, които имат кисела миризма. Броят на изхожданията в денонощие е обикновено 3-4 пъти.

У някои новородени, независимо от пола, през първите 3-4 дни се появява набъбване и уплътняване на млечните жлези. Това явление се свързва с хормоните /естрогени/, които преминават от майката в детето и затова се нарича "хормонална криза". Млечните жлези достигат големина на орех. Това състояние се задържа за една до две седмици и преминава спонтанно, лечение не се налага.

При новородени от женски пол през първите дни след раждането може да се наблюдава наличие на оскъден, прозрачен, стъкловиден секрет, който изтича от половата цепка. Това явление е нормално и е свързано с хормонално въздействие. Секретът се почиства, като се спазват правилата за тоалет на седалището.

При почти всички бебета от мъжки пол през първите дни и седмици след раждането се установява физиологично набъбване на тестисите. Те могат да достигнат големина на лешник, дори на орех, но не са болезнени. Това набъбване обикновено изчезва към края на първия месец. Нерядко се наблюдава и събиране на течност между обвивките на тестиса /хидроцеле/. По-често се засяга единият тестис. Това състояние преминава за няколко седмици. Ако тестисът е доста увеличен, то при повиване на бебето се поставя допълнителна пелена между крачетата му и половите органи се повдигат към пъпа, за да не се притискат.
Dani
Dani
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Re: Бебешкия календар на развитието

Писане by cveti555 Сря 28 Май 2008, 12:35

Браво,момичета за инфото! Моята се развива в норма,само не знам защо не реагира на НЕ,както сте писали вие Плаче ми се Плаче ми се Плаче ми се
cveti555
cveti555
Администратор
Администратор


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Re: Бебешкия календар на развитието

Писане by мама Мая Съб 18 Юли 2009, 23:12

Благодаря за полезната информация, но наистина всяко дете е индивидуално. момиченце
мама Мая
мама Мая
начинаещ
начинаещ


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Re: Бебешкия календар на развитието

Писане by lady sibel Съб 22 Май 2010, 15:54

Супер сте!Има толкова много неща за научаване,та нали човек докато е жив все се учи. Бебешкия календар на развитието 999340 Бебешкия календар на развитието 999340 Бебешкия календар на развитието 999340 Бебешкия календар на развитието 999340 Бебешкия календар на развитието 999340
lady sibel
lady sibel
спечелен за каузата
спечелен за каузата


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Re: Бебешкия календар на развитието

Писане by pumpal21 Пон 21 Юни 2010, 02:19

стахотна информация.БЛАГОДАРЯ
pumpal21
pumpal21
Глобален Модератор
Глобален Модератор


Върнете се в началото Go down

Бебешкия календар на развитието Empty Re: Бебешкия календар на развитието

Писане by Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите