Мама Завинаги форум
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Първата дума на вашето дете

2 posters

Go down

Първата дума на вашето дете Empty Първата дума на вашето дете

Писане by Lindzi Пон 01 Авг 2011, 11:11

Каква беше първата дума на вашето дете? На каква възраст проговори? Защо детето не говори и как да му помогнете да каже първата си думичка?

Кога е нормално да проговори детето?

Няколко седмици след раждането, бебето вече познава гласът ви и разбира в известна степен какво му говорите. Първоначално то комуникира с вас чрез плач, мрънкане, различни бебешки звуци, смях, различни физиономии. След шестия месец обикновено бебето започва да произнася първите си срички и несъзнателно да ги свързва в думи („тата“, „баба“ и, разбира се, така чаканото „мама“). След навършването на годинка детето започва да осъзнава какво казва, а около 2-3-годишна възраст вече може да образува кратки изречения.
Първата дума на вашето дете 15215_1
Защо детето не говори?

Не винаги забавянето на проговарянето се дължи на здравословен проблем. Може просто детето да проговори малко по-късно и това да си е съвсем в реда на нещата. Проговорилите по-късно деца се смята, че говорят по-правилно, членоразделно и свързано. Проблем има, ако детето не издава звуци след навършване на 6 месеца, ако не се опитва да образува срички, ако не прави опит да комуникира с вас по някакъв начин, не владее т.нар. бебешки език, ако не ви имитира, повтаряйки след вас думички, когато е вече на година и половина. В тези случаи е важно да се допитате до логопед. Той няма как да накара детето ви веднага да каже първата си дума, но ще провокира у него нуждата да общува и ще му даде напътствия как да стане това. Не винаги проблемите с речта са логопедични, а понякога става дума за проблем от психологическа гледна точка – подлагане на стресови ситуации например, така че потърсете помощта и на психолог.

Първата дума на вашето детеКаква е първата думичка, която каза вашето дете?

Първата думичка на бебето обикновено е повод за празнуване, а бебето се превръща в голямата гордост на мама и татко. Всяка майка с нетърпение чака първата думичка на своята рожба, сравнява детето си с останалите деца и мечтае за момента, в който ще се похвали, че мъникът най-сетне е казал „мама“. Всеки иска детето му да се развива правилно и дори да изпреварва връстниците си – да проговори по-бързо и по-добре от тях.

Удачно е да насърчавате детето си да проговори, като се опитвате да комуникирате по-често с него, но не на бебешки език, тъй като така детето ще научи от вас единствено бебешки думи като „гугу“. Ако говорите с детето си чрез прости думички от речника на възрастните ще улесните проговарянето му. Четенето на детски книги, гледането на детски филмчета и слушането на детски песнички също подтикват мъника да произнесе първата си дума и да развие речта си впоследствие.
Първата дума на вашето дете 15215_2

Източник
Lindzi
Lindzi
SPAMMER
SPAMMER


Върнете се в началото Go down

Първата дума на вашето дете Empty Проговарянето

Писане by pumpal21 Съб 05 Ное 2011, 16:29

„Кога ще проговори? Кога ще чуем заветното „мама" ?" Първо мъничето изправя
гордо вратле, после от коремче се обръща по гръб, после от гръб по корем,
започва да сяда, да пълзи, започва да се храни с пюре, първото зъбче... - все
изключителни събития в живота на мама и тати, но най-великият момент от
„очовечаването" на бебчето си остава първото „мама" и „тати". Но тъй като речта,
съответно мисленето, са характеристиките, които ни отличават от животинския
свят, сме склонни да им придаваме мистично значение, от религията („В Началото
беше Словото...") - да ги натоварваме с божественост, и, може би, ни се струва,
че владеенето на речта е вродено. Но всъщност, езикът се придобива чрез
научаване, наследяваме единствено способността за говор. Затова, ако искаме
по-скоро да чуем „мама", още от самото раждане на бебето трябва да му
говорим.

Етапите в развитието на речта
Преди да се опитаме да разграничим периодите в развитието на речта, трябва да
подчертаем, че те са изключително условни, тъй като някои деца още на шест месечна
възраст произнасят първите си думи, а други се „отпускат" към две
годинки.Най-важното е да се знае дали здравословно детето е
добре - че чува, издава звуци, няма признаци на неориентираност, тогава и на три
да проговори няма повод за притеснение.

През първия месец
След изплакването при раждането, през първия месец проявите на гласа се
изразяват в появата на викове - рeфлексивни реакции, с които се развива
говорният апарат.

През втория месец
Сега се появяват първите гърлени звуци - „г", „к", „х" - това е началният
етап на „гукането".

През третия месец
Гукането става по-ясно и е проява на общуване с възрастните - като обратна
връзка към нечия провокация, а също - изразяване на удоволствие от нещо.

През четвъртия и петия месец
Гукането продължава, като постепенно се измества от друга звукова комбинация,
наречена „бъблене".

През шестия - осмия месец
В „речника" на бебето се появяват все повече звукове, които постепенно се
групират в срички (последният звук, който детето усвоява е "Р"). В повечето
случаи това са сричките - ма-ма-ма, та-та-та, ба-ба-ба, тези комбинации от
звукове възрастните възприемат като първите думи на детето. Всъщност това все
още не е говор, тъй като тези звукови съчетания не са натоварени със смисъл.
Когато казва „ма-ма-ма", то няма пред вид майка си. Детето се забавлява,
упражнявайки говорните си органи.

Голямата чест за родителите - детето първо казва „мама" и „тати". Но
дали това е свързано с осъзнаване на тяхната значимост пред всички
останали?
Учени от британски университет са направили изследване по темата -
„защо „мама" и „тати" са първите думи на детето. Те пускали на бебчета запис с
несъществуващи думи, при повтарящи се еднакви срички, мозъчната активност в
лявото полукълбо на мозъка им се усилвала. Това откритие ги навело на отговора
защо именно „мама" и „тата" (да, първо е „тата" са първите думи - просто имат
еднотипна структура и лесно се запомнят, а се запомнят именно те, защото детето
ги чува най-често.

От деветия месец до една годинка
Думите, които детето изговаря вече са осъзнати. Това е периодът, в който
„мама" не е просто лесно съчетание от звукове, а е думата, с която се назовава
субекта „мама". Както стана дума и в началото - езикът се научава, следователно,
след като майката прекарва най-много време с детето и то чува често „мама" - тя
ще е от първите осъзнати „понятия". Ако бебчето се отглежда от баба си, ще е
същото.

Кога можем да смятаме, че детето е проговорило?
Когато започне да съставя изречения се счита, че детето е проговорило.
Разбира се, тук под изречения се има предвид подреждане на думи в смислова
връзка, без да се спазват граматични правила, например „мечето падне долу",
„чантата мама там" (чантата на мама е там) . Това най-често са изречения,
съдържащи съществителни имена, глаголи и местоимения. Предлозите и съюзите се
появяват чак към края на втората годинка. Като възраст проговарянето е много
индивидуално - има деца, които правят изречения на годинка и половина, други чак
на три. По-късно проговорилите деца обикновено започват да говорят
по-членоразделно и свързано, но това не се дължи на гениалност, те просто
пропускат периода на бебешкото говорене и, естествено, не изпитват затрудненията
на десет месечното бебе. Формирането на всички граматически категории приключва
към края на третата година, тогава детето владее около хиляда думи. До края на
петата или до края на седмата приключва усвояването на изменяемите думи с
техните категории. Тогава речникът му е около 3-4 хиляди думи. Всички езикови
структури се усвояват към 9-10-годишна възраст.

Разбирането предхожда говоренето
Психолозите отделят два периода в усвояването на езика - разбиране на реч и
произвеждане на реч. След проведени изследвания, са установили по адекватните
реакции на детето, че, макар и още да не може да говори, то разбира смисъла на
речта (например, казва се на детето „занеси мечето на стола" - и то го
прави).

В кои случаи трябва де се обърнем към специалист?
-Ако бебето спре да бърбори около шестия месец - това е симптом за проблем в
слуха.
-Ако бебето не издава звуци.
-Ако бебето е вече на петнайсет месеца и не говори или не се разбира какво
казва.
-Ако детето на три годинки продължава да „изпуска" съгласни или да ги
замества с други („р" с „л") - това е симптом за слухов проблем.

Водете диалог
Говорете на бебето още през вътреутробния период. Детето учи езика с ваша
помощ и затова колкото повече му говорите, толкова повече думи ще чува и
запомня. Разказвайте му случки от вашето ежедневие, преразказвайте разговори с
ваши приятели, говорете и докато домакинствате („сега ще белим картофи, после ще
ги мием, знаеш ли от къде идват картофите..."). Вярно е, че има жени, които по
принцип са по-мълчаливи, но и те трябва да полагат усилия да „проговорят" заедно
с детето си. Така, както вие разказвате своите преживявания на детето, трябва да
го питате и него за същото „Какво прави днес в градинката с баба?", „разкажи ми
какво гледа по телевизията", „ще ми разкажеш ли какво прави ежко-бежко в гората
(карайте го да разказва история по картинки), също може да му давате задачи да
описва предмети и животни. Много е важно да го провокирате да разказва, за да
използва активно своя речников запас. Освен това, свиквайки го да споделя и да
води диалог с вас, вие полагате и основите на едни прекрасни взаимоотношения
родител/дете - психолозите горещо препоръчват диалога като метод за сближаване,
излизане от кризи.

Четете му
Специалистите съветват да се чете на детето във всеки свободен момент, а не
само преди лягане. Детето трябва да свикне, че книгите правят живота по-вълнуващ
и интересен. То, може би, няма да разбере много от идеите, които са заложени в
книгата, но със сигурност ще осъзнава, че това занимание е повод да прекарва
интересно времето си с вас.

Отведете ги в света на приказките
Има мнения, че много от приказките са плод на болното въображение на своя
автор и представят кошмарни, страшни истории, а според други приказките са
демоде и няма смисъл да се пълнят главите на децата с измислици. Но истината е,
че децата обичат приказките и имат нужда от увлекателни истории за борбата между
доброто и злото, в които накрая винаги побеждава доброто в лицето на смелия и
красив герой.

Освен това специалистите твърдят, че приказките развиват интелекта на децата.
Те пробуждат фантазията им, създават вътрешни картини и ги подтикват към
креативност. Приказките са опростен вариант на нещата от реалния живот,
отразяват мечтите, страховете, копнежите и показват примерни решения на
всекидневните проблеми. Показват варианти за справяне с емоции и ситуации като
страха, тъгата, раздялата. Това знание остава в децата, защото е получено
посредством удоволствие. А фактът, че накрая доброто винаги побеждава злото,
дава на детето усещане за сигурност.

Да, в проговарянето всъщност няма нищо магическо и ако искаме да имаме
един малък оратор вкъщи, то трябва да го възпитаме да бъде такъв, като си
говорим много с него. А покрай детето, може да се превъзпитаме и ние - да
споделяме повече с него, да го правим съпричастно, да не сме авторитарни и да
търсим мнението му (така ще се почувства и по-значимо) - все правила, които
възпитават силни, уверени и, разбира се, приказливи личности.

Автор: Силвия Чалъкова
pumpal21
pumpal21
Глобален Модератор
Глобален Модератор


Върнете се в началото Go down

Първата дума на вашето дете Empty Re: Първата дума на вашето дете

Писане by pumpal21 Сря 05 Мар 2014, 11:16

Първата дума на вашето дете Obshtuvane1%255B1%255D


През първата си година бебетата се развиват интензивно в много насоки, настъпват големи физически и психически промени. Растежът и развитието през този период от живота им са от голямо значение за последващото развитие. Непосредственото емоционално общуване с детето през този период е от изключителна важност. То ще създаде чувството за доверие и връзка с родителите.

Какво да очаквате през първата година? Как да подкрепяте и стимулирате развитието на вашето бебе?

Развитието на детето следва определени закономерности, но е важно да знаете, че всяко дете има свой собствен ритъм на растеж и развитие.

Първите три месеца
Новороденото прекарва по-голямата част от времето си в сън. Движенията на бебето през първите два месеца са силно ограничени, спонтанни и некоординирани.
През втория месец бебето става по-активно. Лежейки по корем при опора на лактите, детето повдига не само главата си, но и раменете, и гърдите. Може да фокусира погледа си на близко разстояние и следи за кратко предмет с очи. Познава майка си и й се усмихва. Наблюдават се усилия да откликва когато общувате с него – отваря уста, сякаш се опитва да ви каже нещо.
Третият месец е момент на преход. На тази възраст бебето сякаш прави своите първи големи открития в опознаването на света – то започва да хваща предметите и играчките, които вижда, опипва ги и прави опити да борави с тях. Това движение показва преминаването от пасивно и непроизволно поведение към активно боравене с предметите и изучаване на околната среда. На три месечна възраст бебето вече е по-спокойно и далеч по-адаптирано към околния свят. Периодът на коликите е отминал, дневният режим, свързан с моментите на сън, бодърстване и хранене, е вече установен. Малкият човек все повече се вълнува от външния свят.
През първите три месеца новороденото изследва заобикалящия го свят с очите, ушите и след това с ръчички и допир. Малките бебета имат много чувствителен слух и се стряскат от силни и внезапни шумове.
Полезни идеи:

  • отвръщайте на звуците, които детето ви издава. По този начин то получава отклик от околната среда и това му харесва. Реагира с оживление и радост. Желае да произнася тези звуци, за да му отговорят отново. Говорете му и му пейте песни. Издавайте забавни звуци. По този начин му осигурявате положителен сензорен стимул.
  • масажи – можете да масажирате бебето внимателно около пет минути преди или след баня. Бебето обича да го докосват и галят.

От четвърти до шести месец
На около четири месечна възраст един от главните сетивни органи, чрез които бебето проучва и изучава света около себе си е устата – за това не се чудете защо бебето поставя всичко, което му попадне в устата си.
През това тримесечие от живота си детето има все по-голяма координация и свобода на движенията – движи контролирано цялото си тяло, прави опити да сяда, но бързо се уморява и има нужда да бъде облегнато, с лекота се преобръща от корем-гръб.
Все повече детето експериментира със звуковете, имитира звукове, реагира на името си, разпознава приятелски от сърдит тон.
Полезни идеи:

  • стимулирайте детето чрез различни подходящи играчки – можете да поставяте близо до него различни предмети и играчки, които да може да докосва, мачка, опипва. Точно сега дрънкалките стават актуални. Гумените играчки, които се стискат, също добре подхождат за тази възраст.
  • общувате активно с бебето, във времето, в което бодърства.

Внимавайте с чупливите и острите предмети, които детето би могло да вземе или лапне!
Бъдете внимателни и относно мястото, на което оставяте вашето бебе – в тази възраст е много подвижно и може да се нарани!

От седми до девети месец
През първите шест месеца вашето бебе е добило точна представа за всичко, което му е близко, за лицата и хората, които са до него и се грижат за него. През това ново тримесечие от своя живот и развитие бебето започва да различава хора и неща, които не са му близки и следователно, са му непознати.
През този период бебето вече общува все по-добре с околните. Вниманието от страна на възрастните и игрите с тях, значат много за него. Детето вече може да стои седнало и без вашата помощ. Характерно за този период е, че повечето бебета се учат да пълзят, започват да се изправят на крака, използвайки опора. Появяват се и първи зъбки.
Полезни идеи:

  • не поставйте детето внезапно в нова за него ситуация – влизането в контакт с непознат за него човек, трябва да се осъществява постепенно, особено, когато детето чрез плач показва, че се страхува. Дайте му необходимото за приспособяване време.
  • осигурете на детето подходящи гумени играчки, които да стиска между венците си – растежът на зъбите е придружен от неустоима нужда да се хапят предметите. Важно е това да бъде безопасно за детето.

От десети до дванайсети месец
В този период едно от основните неща в развитието на детето е прохождането. Прохождането е естествен и строго индивидуален процес,. Поради това, родителите могат да стимулират детето, но не биха могли да въздействат върху акта на самото прохождане. Първоначално то започва да се движи с ваша помощ и като се придържа за мебелите. Наблюдава се запас от около 10-тина думички, които казва, както и разбира значението им. Казва ма-ма, та-ти, думи изразяващи желание – не, да, дай и др. Пляска с ръце, за да изрази ентусиазма си. Детето проявява желание и инициатива да се облича и храни само, въпреки, че все още трудно се справя и има нужда от вашата помощ.
Полезни идеи:

  • обезопасяването на дома е едно от най-важните неща през този период от живота на детето.
  • не принуждавайте детето да се учи да ходи – подкрепяйтего и му дайте нужното време да премине успешно през всички етапи на прохождането.
  • изборът на обувки е много важен – обувките на детето трябва да бъдат стабилни, удобни и да са подходящ размер. В случай, че се затруднявате в избора – бихте могли да се консултирате със специалист /личния лекар, педиатър, ортопед/.
  • бъдете търпеливи относно желанието за самостоятелност на детето – дайте му известна свобода да прави опити да се облича и да се храни само.

Напомням ви скъпи родители, че всяко дете и неговото развитие са индивидуални. Важно е да „разчитате” нуждите на своето дете, за да откликвате по подходящ начин. Всичко, което правите, с нежност, любов и отзивчивост, подпомага неговото развитие.

pumpal21
pumpal21
Глобален Модератор
Глобален Модератор


Върнете се в началото Go down

Първата дума на вашето дете Empty Re: Първата дума на вашето дете

Писане by Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите