Мама Завинаги форум
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА

Go down

ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА Empty ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА

Писане by nellyyy Съб 08 Мар 2008, 15:29

ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА
Обн. ДВ. бр.26 от 29 Март 2000г., изм. ДВ. бр.88 от 27 Октомври 2000г., изм. ДВ. бр.111 от 28 Декември 2001г., изм. ДВ. бр.47 от 10 Май 2002г., изм. ДВ. бр.118 от 20 Декември 2002г., изм. ДВ. бр.9 от 31 Януари 2003г., изм. ДВ. бр.112 от 23 Декември 2003г., изм. ДВ. бр.6 от 23 Януари 2004г., изм. ДВ. бр.14 от 20 Февруари 2004г., изм. ДВ. бр.88 от 4 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.104 от 27 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.36 от 2 Май 2006г., изм. ДВ. бр.64 от 8 Август 2006г., изм. ДВ. бр.102 от 19 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.105 от 22 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.108 от 29 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.59 от 20 Юли 2007г.
Глава първа. ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ – пропуснато*
Глава втора. СОБСТВЕНОСТ
Чл. 8. (1) Пътищата са публична и частна собственост.
(2) Републиканските пътища са изключителна държавна собственост.
(3) Общинските пътища са публична общинска собственост.
(4) Частните пътища са собственост на отделни юридически или физически лица.
(5) Собствеността на пътищата се разпростира върху всички основни елементи по условията на чл. 5.
Глава трета. ПОЛЗВАНЕ
Чл. 9. (1) Пътищата са отворени за обществено ползване при спазване на реда и правилата, установени със Закона за движението по пътищата.
(2) Частните пътища могат да бъдат отворени за обществено ползване, когато това се налага от обществени интереси, по инициатива на съответния общински съвет и със съгласието на собственика при договаряне на взаимоотношенията. В договора задължително се включват клаузи, определящи вида и размера на дължимото обезщетение и задълженията на страните по поддържането и ремонта на пътя.
(3) Собствениците или администрацията, управляващи пътищата, могат да въвеждат временни забрани за обществено ползване на отделни пътища или участъци от тях при извършване на ремонтни работи, при природни бедствия и аварии, при неблагоприятен водотоплинен режим на настилката, при възникване на опасност за сигурността на движението и при провеждане на масови спортни мероприятия.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" въвежда забрани за обществено и специално ползване на отделни пътища за някои видове пътни превозни средства, когато това е необходимо за осигуряване на безопасността на движението.
(5) Забрани по ал. 3 и 4 се въвеждат след съгласуване с органите на Министерството на вътрешните работи, а за специално уширените пътни участъци - и с Министерството на отбраната.
Чл. 10. (1) За преминаване по отделни републикански пътища или техни участъци и съоръжения може да се въвеждат такси.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За преминаване на пътни превозни средства с българска или с чуждестранна регистрация, посочени в този закон, по републиканските пътища, изброени в списък, приет с решение на Министерския съвет и обнародван в "Държавен вестник", се събира такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса. Заплащането на винетна такса дава право на едно пътно превозно средство да използва за определен срок републиканските пътища.
(3) (Нова - ДВ, бр. 9 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г., доп. - ДВ, бр. 104 от 2005 г.) За преминаване на пътни превозни средства с българска или с чуждестранна регистрация, посочени в този закон, с изключение на моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари с технически допустима максимална маса 12 и повече тона, по отделни републикански пътища или пътни участъци - автомагистрали или други многолентови пътища с характеристики, подобни на автомагистралите, изброени в списък, приет с решение на Министерския съвет и обнародван в "Държавен вестник", може да се събира такса за изминато разстояние. Такса за изминато разстояние е заплащане на определена сума за едно пътно превозно средство, изминаващо разстояние между две точки от съответния път или пътен участък. Таксите за изминато разстояние се диференцират в зависимост от характеристиките на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние и от категорията на пътното превозно средство и се определят за всеки отделен път или пътен участък.
(4) (Нова - ДВ, бр. 9 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За ползване на отделни съоръжения по републиканските пътища - мостове, тунели и/или планински проходи, посочени в списък, приет с решение на Министерския съвет и обнародван в "Държавен вестник", може да се въвежда такса за ползване на съответното съоръжение. Тази такса не се въвежда за автомагистралите или други многолентови пътища с характеристики, подобни на автомагистрали, обекти на ал. 3.
(5) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 9 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За ползване на пътни принадлежности и за специално ползване на републиканските пътища или на части от тях се събират отделни такси. Таксата за ползване на пътни принадлежности се събира за пътни превозни средства с чуждестранна регистрация, които не заплащат винетна такса.
(6) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 9 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 104 от 2005 г.) Един и същ пътен участък не може да се включва едновременно в списъка по ал. 2 и в списъка по ал. 3. За едно пътно превозно средство за един и същ пътен участък не могат да се събират едновременно такси по ал. 2 и 3.
(7) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 9 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Размерът на таксите по ал. 1, 2, 3, 4 и 5 се определя от Министерския съвет с тарифа, а условията и редът за тяхното събиране - с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта.
(8) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 9 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) В случаите по ал. 3 собственикът на пътя задължително осигурява и сигнализира дублиращ път.
Чл. 10а. (Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) (1) Таксите по чл. 10, ал. 2, 3 и 4 се определят според направените разходи за изграждане, експлоатация и поддържане на съответните републикански пътища, пътни участъци и пътни съоръжения, както и разходите за отстраняване на вредите, причинени от различните категории пътни превозни средства.
(2) Винетните такси се диференцират в зависимост от вида на пътното превозно средство, за което са предназначени, и от срока, за който е платена винетната такса.
(3) В зависимост от срока винетните такси биват годишна, месечна, седмична и дневна.
(4) Винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) При заплащане на винетната такса се издава документ, наречен "винетка", който удостоверява правото на ползване на републиканските пътища, като:
1. винетката се състои от две части; първата част е оформена за еднократно залепване в долния десен ъгъл на вътрешната страна на предното стъкло на пътното превозно средство и е осигурена срещу фалшифициране със защитни знаци; тя има и предназначението да удостоверява плащането на винетната такса пред контролните органи; втората част във вид на талон се съхранява от водача на пътното превозно средство и служи за доказателство за платена винетна такса при издаване на безплатен винетен стикер в случаите на счупване или кражба на предното стъкло на автомобила, както и при производствен дефект на винетния стикер;
2. собственикът или ползвателят на пътното превозно средство има право да ползва републиканските пътища на Република България, като преминава по тях или по техните участъци с пътното превозно средство само когато е заплатена винетна такса за съответния период и категория на пътното превозно средство и в долния десен ъгъл на предното стъкло на пътното превозно средство е залепен валиден винетен стикер;
3. при унищожаване на залепената част от годишния винетен стикер вследствие на производствен дефект на винетката, счупване или кражба на предното стъкло, след представяне на втората част от годишната винетка се издава безплатен годишен винетен стикер, валиден до изтичането на срока на първоначално издадения винетен стикер;
4. счупването или кражбата на предното стъкло се удостоверяват съответно със служебна бележка или с констативен акт на дирекцията на Национална служба "Полиция" - направление "Пътна полиция", а производственият дефект на винетката - при оглед, извършен от представители на съответното областно пътно управление - специализирано звено на фонд "Републиканска пътна инфраструктура";
5. безплатен годишен винетен стикер се издава на собственика или ползвателя на пътното превозно средство след представяне в съответното областно пътно управление на заявление за безплатна винетка, към което се прилагат копие от документа за собственост или ползване на пътното превозно средство, актът за констатиране на счупването, кражбата или производствения дефект, втората част на годишния винетен стикер и частта, която е била залепена на счупеното стъкло, или частта с фабричния дефект; при кражба на предното стъкло не се изисква представянето на първата част на винетния стикер.
(6) Винетната такса се заплаща за следните пътни превозни средства:
1. моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз на пътници, моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари, които имат най-малко четири колела, както и такива моторни превозни средства с повишена проходимост;
2. моторните превозни средства с най-малко два моста, конструктивно предназначени за теглене, бутане, носене или задвижване на определени инструменти, прикачен инвентар, машини или ремаркета; към тях се отнасят колесните трактори, които могат да бъдат съоръжени за превоз на товари (самоходни шасита) и придружаващ персонал, и ремаркетата, включително полуремаркетата;
3. специализираните строителни машини, автокрановете, специализираните ремаркета за превоз на тежки или извънгабаритни товари и други специални автомобили, без тролейбусите;
4. колесните трактори и другите самоходни машини, когато се регистрират за движение по пътищата;
5. специализираните пътни превозни средства и строителни машини, които по принцип са предназначени за движение извън републиканските пътища, включително руднични и кариерни превозни средства, за времето, когато ползват републиканските пътища за придвижване на собствен ход, при условие че отговарят на техническите изисквания и на условията за безопасност на движението.
(7) Пътните превозни средства по ал. 6 се разделят на следните категории:
1. пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари с над 2 (две) оси, състав от пътни превозни средства, както и пътните превозни средства по ал. 6, т. 3, 4 и 5 с над 2 (две) оси;
2. пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници с повече от 8 (осем) места за сядане, без това на водача, и пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари с 2 (две) оси, както и пътните превозни средства по ал. 6, т. 3, 4 и 5 с 2 (две) оси;
3. (доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г.) пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници, с не повече от 8 (осем) места за сядане, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост.
(8) Винетната такса се определя за всяко конкретно пътно превозно средство. Винетката, издадена срещу платената винетна такса, следва пътното превозно средство и в случай на прехвърляне на собствеността на пътното превозно средство, като запазва валидността си за срока, за който е издадена.
Чл. 10б. (Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За движение по републиканските пътища на пътни превозни средства на Националната полиция, Противопожарната охрана и Неотложната медицинска помощ, които имат трайно монтирано устройство за подаване на светлинен сигнал с проблясваща синя или червена светлина и специален звуков сигнал, и на пътните превозни средства на Гражданската защита и на Въоръжените сили не се заплащат такси по чл. 10.
Чл. 10в. (Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 104 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Лице с 50 и над 50 на сто загубена работоспособност се освобождава от заплащане на винетна такса за един лек автомобил, негова собственост или съпружеска имуществена общност, с обем на двигателя до 1800 куб. см и мощност до 73,55 kW (100 к.с.). За тези автомобили въз основа на заявка на Агенцията за социално подпомагане до Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" се издава безплатно една едногодишна винетка по ред, определен с наредба на министъра на транспорта и министъра на труда и социалната политика.
Чл. 10г. (Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За пътни превозни средства с чуждестранна регистрация не се събира винетна такса, ако това е предвидено в международен договор или конвенция, по които Република България е страна.
Чл. 10д. (Нов. - ДВ, бр. 104 от 2005 г.) За колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, не се заплаща винетна такса.
Чл. 11. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) (1) Концесия върху републиканските и общинските пътища или върху отделни участъци от тях се предоставя при условията и по реда на Закона за концесиите.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.)
Чл. 12. (Отм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.)
Чл. 13. (Отм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.)
Чл. 14. (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) Концесионната територия обхваща конкретен републикански път или отделен негов участък и съответстващите им площи по чл. 5.
(2) В случаите, когато обект на концесия е автомагистрала, концесионната територия обхваща и площите, необходими за изграждане на крайпътни обслужващи комплекси, определени с техническата документация за изграждане на автомагистралата.
(3) (Нова - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) Обектът на концесия се определя въз основа на одобрен проект по чл. 126, ал. 6 от Закона за устройство на територията.
Чл. 15. (Отм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.)
Чл. 16. (Отм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.)
Чл. 17. (Отм. - ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.)
Чл. 18. (1) Специалното ползване на пътищата се осъществява с разрешение на собственика или на администрацията, управляваща пътя.
(2) Физическите и юридическите лица заплащат такси за специалното ползване на пътищата, освен когато в международен договор, по който Република България е страна, е предвидено друго.
(3) Размерът на таксите по ал. 2 се определя от:
1. Министерския съвет - за републиканските пътища;
2. общинските съвети - за общинските пътища;
3. собствениците - за частните пътища.
(4) Лицата, получили разрешение за специално ползване, отстраняват за своя сметка всички причинени от тях повреди и нанесени щети по пътищата или възстановяват разходите за това, направени от администрацията, управляваща пътя.
(5) Специалното ползване на пътищата се извършва при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет.
nellyyy
nellyyy
упорит
упорит


Върнете се в началото Go down

ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА Empty Re: ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА

Писане by nellyyy Съб 08 Мар 2008, 15:31

Глава четвърта. УПРАВЛЕНИЕ
Чл. 19. (1) Пътищата се управляват, както следва:
1. (изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) републиканските пътища - от Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" към министъра на финансите;
2. общинските пътища - от кметовете на съответните общини;
3. частните пътища - от техните собственици.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Общините и собствениците на частни пътища съгласуват с Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" проектите за изграждане и свързване на тези пътища с републикански пътища.
Чл. 20. (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Министърът на транспорта формира и провежда държавната политика при планирането и изграждането на пътната инфраструктура, като:
1. утвърждава концепции, средносрочни и дългосрочни програми за развитие на пътната мрежа;
2. поддържа и развива международните инициативи за изграждането на участъци от трансевропейската пътна мрежа на територията на страната, включително за трансграничните пътни връзки;
3. осигурява изпълнението на международни двустранни и многостранни договори и споразумения в областта на пътищата;
4. внася в Министерския съвет проекти на законови и подзаконови нормативни актове, свързани с пътищата;
5. (изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) поддържа и развива международни инициативи за трансевропейските транспортни коридори;
6. контролира дейностите по изпълнение на държавната политика в областта на пътищата;
7. прави предложения до Министерския съвет за промени в списъка на републиканските пътища.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2005 г., отм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.)
Чл. 21. (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) (1) Създава се Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" към министъра на финансите, наричан по-нататък "фонда", чрез преобразуване на Изпълнителна агенция "Пътища" към министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.
(3) Фонд "Републиканска пътна инфраструктура":
1. осъществява общото ръководство на пътното дело в страната в изпълнение на държавната политика по планирането и изграждането на пътната инфраструктура;
2. проучва, анализира и прогнозира развитието на автомобилното движение;
3. разработва програми за развитие и усъвършенстване на републиканските пътища;
4. подготвя предложенията на министъра на транспорта до Министерския съвет за промени в списъка на републиканските пътища;
5. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) взаимодейства с органите на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии и Българската армия за осигуряване на движението по пътищата при стихийни бедствия, крупни промишлени аварии и положение на война;
6. провежда процедури за възлагане на обществени поръчки за изграждане, ремонт и поддържане на републиканските пътища;
7. съгласува инвестиционни проекти, които налагат изместване на пътя или с експлоатацията изискват допълнителни мерки за безопасността на движението по републиканските пътища;
8. съгласува проекти и устройствени планове за изграждане на местни пътища;
9. издава разрешения за специално ползване на републиканските пътища;
10. организира и контролира събирането на таксите по чл. 10 в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове и в страната;
11. осъществява контрол върху транспортните документи на чуждестранните превозвачи;
12. упражнява контрол над превозните средства по отношение на габарити, общо тегло и осово натоварване с оглед правилната експлоатация на пътищата и предпазването им от разрушаване, като събира такси при превишаване на допустимите стойности;
13. издава документи в рамките на своята компетентност;
14. представлява държавната пътна администрация в международните пътни организации и участва в разработването и изпълнението на международни договори, които се отнасят до ползване на пътища.
Чл. 21а. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) (1) Органи на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" са:
1. управителният съвет;
2. изпълнителният директор.
(2) Управителният съвет се състои от петима членове, включително председател. Министърът на финансите по право е член и председател на управителния съвет. Членове на управителния съвет са министърът на транспорта, министърът на регионалното развитие и благоустройството, заместник-министър на транспорта, определен от министъра на транспорта, и изпълнителният директор на фонда.
(3) Управителният съвет след съгласуване с министър-председателя избира изпълнителния директор на фонда, който е член на управителния съвет по право.
Чл. 21б. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) (1) Управителният съвет:
1. приема проекта на бюджет, съпроводен с доклад и разчети, уточняващи размера на отделните приходи и разходи на фонда за всяка бюджетна година, и ги представя в Министерството на финансите съгласно графика за разработване на проектобюджета за съответната година;
2. разпределя средствата за изпълнение на дейности и проекти по изграждането, експлоатацията, поддържането, ремонта и реконструкцията на републиканските пътища;
3. утвърждава разработки и проекти за изграждане, ремонт и поддържане на републиканските пътища;
4. контролира целесъобразното разходване на средствата по фонда;
5. приема решения и по всички други въпроси, свързани с дейността на фонда, когато прецени, че това е необходимо;
6. изпълнява и други функции, свързани с управлението на фонда, в съответствие с действащите нормативни актове.
(2) Председателят на управителния съвет свиква заседания при необходимост, но най-малко веднъж месечно.
(3) Управителният съвет заседава, когато присъстват най-малко две трети от неговите членове. Решенията се приемат с квалифицирано мнозинство от две трети от всички членове.
(4) Председателят на управителния съвет представя ежегодно в Министерския съвет до 30 април отчет за дейността на фонда за предходната година.
Чл. 21в. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Изпълнителният директор:
1. изпълнява решенията на управителния съвет на фонда;
2. организира и ръководи дейността на фонда;
3. представлява фонда;
4. назначава и освобождава служителите на фонда;
5. решава всички въпроси, които не са от изключителната компетентност на управителния съвет на фонда.
Чл. 21г. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Структурата, дейността и организацията на работа на фонда и на неговата администрация се уреждат с правилник, приет от Министерския съвет по предложение на управителния съвет на фонда.
Чл. 21д. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Разпоредбите на Закона за администрацията не се прилагат за Фонд "Републиканска пътна инфраструктура".
Чл. 21е. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) (1) Помощен орган на фонда е Експертният технико-икономически съвет, който разглежда, приема и предлага на изпълнителния директор за утвърждаване от управителния съвет на фонда разработки и проекти за изграждане, ремонт и поддържане на републиканските пътища.
(2) Експертният технико-икономически съвет изпълнява функциите на държавно-обществен орган в областта на пътищата в случаите, определени със заповед на председателя на управителния съвет на фонда.
Чл. 22. (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" осъществява своята дейност чрез централна администрация и специализирани звена - областните пътни управления, Централната лаборатория по пътища и мостове и управление "Пътни такси и разрешителни".
(2) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Ръководителите на звената по ал. 1 или упълномощени от тях длъжностни лица представляват фонда във връзка с дейността, която осъществяват.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Ръководителите на звената по ал. 1 или упълномощени от тях длъжностни лица представляват фонда по съдебни дела, възникнали по правоотношения, свързани с тази дейност.
Чл. 23. Правомощията на кметовете по управлението на общинските пътища се определят с наредба на общинския съвет.
Чл. 24. (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Имоти и вещи - частна държавна собственост, могат да се отдават под наем от изпълнителния директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" след решение на управителния съвет на фонда, чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от Министерския съвет.
(2) Помещения и земи в границите на опорните пунктове могат да се предоставят за ползване по специален режим от служители на пътните управления при условия и по ред, определени в правилника за прилагането на закона.
Чл. 25. (1) (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2000 г.) В зоната от оста на пътя до ограничителната строителна линия по чл. 6 се забранява извършването на всякакво строителство, подобрения или разширения на съществуващите обекти, освен тези, които са предназначени за обслужване на пътуващите, при условие, че е гарантирана безопасността на движението и са разрешени по реда на чл. 26.
(2) В обхвата на пътя се забранява:
1. извършването на каквито и да било работи по пътното платно, преди да бъдат поставени необходимите предупредителни и сигнални знаци;
2. поставянето и складирането на материали, които не са необходими за пътя или са резултат от битова или стопанска дейност в съседни имоти;
3. движението на верижни трактори и машини или коли с назъбени колела и железни грайфери, гуми с шипове по пътища с асфалтови покрития, освен в случаите на снегопочистване;
4. превозването на мокри товари, които наводняват пътното платно;
5. влизането в пътищата с непочистени машини и замърсяването на пътното платно, пътните съоръжения и пътните принадлежности с кал и други отпадъчни материали;
6. влаченето на дървета, слама и други подобни по пътното платно.
Чл. 26. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2000 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За дейности извън специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват:
1. в обхвата на пътя:
а) засаждането или изсичането и изкореняването на дървета и храсти;
б) косенето на трева, пашата на добитък и брането на плодове;
в) поставянето на пътни знаци;
г) поставянето на възпоменателни плочи и знаци;
2. в обхвата на пътя и обслужващите зони:
а) изграждането на сгради и съоръжения, както и реконструкцията им;
б) добиването на кариерни и други материали;
в) изграждането на пътни връзки към съседни имоти, включително земеделски земи и гори и земи от горския фонд.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) За дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват:
1. в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия:
а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства;
б) изграждането на рекламни съоръжения;
в) експлоатацията на рекламни съоръжения;
г) изграждането на нови и реконструкцията на съществуващи подземни и надземни линейни или отделно стоящи съоръжения на техническата инфраструктура;
д) експлоатацията на подземни и надземни линейни или отделно стоящи съоръжения на техническата инфраструктура;
е) временното ползване на части от пътното платно и на земи в обхвата на пътя;
2. в обхвата на пътя и обслужващите зони:
а) изграждането на търговски крайпътни обекти, включително на площадки за оказване на пътна помощ и пътни връзки към тях;
б) експлоатацията на търговски крайпътни обекти, включително на площадки за оказване на пътна помощ и пътни връзки към тях.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Разрешенията по ал. 1 и 2 се издават от изпълнителния директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" или от упълномощено от него длъжностно лице - за републиканските пътища, и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища:
1. в 15-дневен срок от подаване на заявлението - за разрешенията по ал. 1, освен ако се налага допълнително проучване, но не по-късно от един месец;
2. в 30-дневен срок от подаване на заявлението - за разрешенията по ал. 2, т. 1, буква "г" и т. 2, буква "а", освен ако се налагат допълнителни проучвания, но не по-късно от три месеца, като за удължаването на срока заинтересуваното лице се уведомява писмено;
3. в 15-дневен срок от подаване на заявлението - за всички останали случаи.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Собственикът на подземни и надземни съоръжения на техническата инфраструктура, намиращи се по обхвата на пътя и обслужващите зони при внезапно произлезли повреди, може да започне веднага възстановителните работи, като уведоми за това най-близкото поделение на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" за републиканските пътища и съответната техническа служба на общината за общинските пътища при условия, че е гарантирана безопасността на движението.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Изпълнителният директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" съгласува проекти - пътна част за изграждане на пътни връзки, след представяне на писмено становище за проект за организация на движението от органите на пътната полиция при Министерството на вътрешните работи.
(6) (Отм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.)
(7) Разрешенията се издават при следните условия:
1. да съществуват реални възможности за преминаване на тежкото и/или извънгабаритното превозно средство;
2. да са спазени изискванията на Закона за движението по пътищата, този закон, подзаконовите нормативни актове за неговото прилагане и нормите за проектиране на пътища;
3. при временното ползване на части от пътно платно:
а) този закон и Законът за движението по пътищата да не забраняват дейността, свързана с временното ползване на части от пътното платно;
б) за временното пресичане на пътя да има одобрен проект за пресичането.
(8) Срокът на валидност на разрешенията е, както следва:
1. при превоз на тежки и извънгабаритни товари - 30 дни;
2. при извършване на строителство - една година;
3. при временното ползване на части от пътното платно и другите видове специално ползване на пътищата - по преценка на разрешаващия орган, съобразена с искането на заявителя.
(9) Разрешенията се отнемат при неспазване на условията, предвидени в тях.
(10) (Изм. - ДВ, бр. 30 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г.) Обжалването на отнемането на разрешенията и на отказите за тяхното издаване е при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(11) Министерският съвет определя с тарифа размера на таксите за издаване на разрешенията по ал. 1 и 2.
Чл. 27. (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" проучва интензивността на движението и контролира теглото, осовото натоварване и габаритните размери на пътните превозни средства чрез разполагане на определени места на устройства за отчитане на тези характеристики.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" контролира спазването на маршрутите, обявени от чуждестранните моторни превозни средства при влизане в страната.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) Определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол по спазване на правилата за движение на пътищата са задължени да оказват съдействие на органите на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" при извършване на проверки по ал. 1 и 2.
Чл. 28. (Отм. - ДВ, бр. 88 от 2000 г.)
nellyyy
nellyyy
упорит
упорит


Върнете се в началото Go down

ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА Empty Re: ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА

Писане by nellyyy Съб 08 Мар 2008, 15:36

Глава пета. ИЗГРАЖДАНЕ, РЕМОНТ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ПЪТИЩАТА – пропуснато*
Глава шеста. ОТЧУЖДАВАНЕ И ВРЕМЕННО ПОЛЗВАНЕ НА НЕДВИЖИМИ ИМОТИ ЗА ПЪТИЩА – пропуснато*
Глава седма. ФИНАНСИРАНЕ – пропуснато*.
Глава осма. АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 52. (1) Наказват се с глоба от 50 до 100 лв. физическите лица, които извършат или разпоредят да бъдат извършени следните дейности в обхвата на пътя:
1. изсичане и изкореняване на дървета и храсти, косене на трева и бране на плодове без разрешение на администрацията, която управлява пътя;
2. паша на добитък и опожаряване на растителността;
3. движение с непочистени от кал машини;
4. превозване на мокри товари, с които се овлажнява платното за движение;
5. превозване на насипни материали в превозни средства, позволяващи тяхното разпиляване;
6. поставяне и складиране на материали, които не са свързани с експлоатацията на пътя;
7. влачене на дървета и други предмети;
8. движение с верижни машини, освен при снегопочистване.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 100 до 250 лв.
Чл. 53. (1) Наказват се с глоба от 100 до 1000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, 26 и 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности:
1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя;
2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя;
3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда;
4. извършване в обхвата на пътя на:
а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение;
б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението;
5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на:
а) (изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) строителни и ремонтни работи по пътищата извън границите на урбанизираните територии и в населените места без регулационни планове;
б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали;
в) откриване на нови и ремонт на съществуващи крайпътни обекти за обслужване на пътници и превозни средства и изграждане на пътни връзки към тези обекти или към съседни имоти;
г) изграждане на рекламни съоръжения и поставяне на рекламни материали;
6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 150 до 1500 лв.
(3) При нарушение по ал. 1, т. 4 и 5 администрацията, управляваща пътя, уведомява писмено районната дирекция за национален строителен контрол с искане за незабавно спиране на строителните работи при условия и по ред, определени в закон.
Чл. 54. (1) В случаите на нарушения по чл. 52 и 53 на юридическите лица и на едноличните търговци се налага имуществена санкция от 150 до 1500 лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 имуществената санкция е от 250 до 2500 лв.
(3) Работодателят е отговорен солидарно с работника или служителя за причинените от тях щети.
Чл. 55. (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) Невнесените такси по чл. 10 и таксите по чл. 18, с изключение на винетните такси, се събират от териториалните поделения на Агенцията за държавни вземания заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания и по реда на Закона за събиране на държавните вземания.
Чл. 56. (1) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
(2) Нарушенията се установяват с актове, съставени от:
1. длъжностните лица на областните пътни управления - за нарушения по републиканските пътища;
2. длъжностните лица, определени от кмета на общината - за нарушенията по общинските пътища и по молба на собственика - за частните пътища.
(3) Наказателните постановления се издават:
1. (изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) за републиканските пътища - от изпълнителния директор на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" или от упълномощено от него длъжностно лице;
2. за общинските и частните пътища - от кмета на съответната община или от упълномощено от него длъжностно лице.
(4) Когато деянието съдържа признаци на престъпление, преписката се изпраща на прокурора за възбуждане наказателно преследване.
Чл. 57. (1) За нарушение по чл. 52, ал. 1 и по чл. 53, ал. 1 освен наложените санкции нарушителят се задължава в определен срок да отстрани последиците от нарушението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 2007 г., в сила от 01.03.2008 г.) При неизпълнение на изискванията по ал. 1 последиците се отстраняват от администрацията, управляваща пътя, за сметка на нарушителя. За вземането си от нарушителя администрацията може да поиска издаване на заповед за незабавно изпълнение по реда на чл. 418 от Гражданския процесуален кодекс въз основа на извлечение от счетоводните си книги.
(3) (Нова - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) При извършване на дейности, определени от този закон като специално ползване на пътищата без разрешение на собственика на пътя или на администрацията, управляваща пътя, както и при неплащане на дължимите такси, се налагат следните санкции:
1. при извършване на строителни работи без разрешение, едновременно с прилагането на ал. 1 и 2 и на чл. 56 собственикът или администрацията, управляваща пътя, прекъсва достъпа до обекта или демонтира изграденото рекламно или друго съоръжение в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия;
2. в случаите на извършено строителство без разрешение, администрацията, управляваща пътя, изисква от нарушителя в тримесечен срок да представи проекти за пътна част и организация на движението за пътните връзки или проекти за съоръженията и издава разрешение по чл. 26, ал. 3 само ако са изпълнени условията на наредбата по чл. 18, ал. 5;
3. при забавяне плащането на дължимите такси по чл. 18, ал. 3 за повече от една година и продължаващо извършване на разрешеното специално ползване на пътя, администрацията, управляваща пътя, отнема издаденото разрешение и за сметка на нарушителя прекъсва достъпа до обекта или демонтира съответното рекламно или друго съоръжение;
4. (изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г.) демонтираните рекламни и други съоръжения се съхраняват в областните пътни управления и ако в срок до една година от демонтирането не бъдат потърсени или не бъдат уредени взаимоотношенията по реда на този закон, те стават собственост на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура".
Чл. 58. (Отм. - ДВ, бр. 112 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г.)
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този закон:
1. "Път" е ивицата от земната повърхност, която е специално пригодена за движение на превозни средства и пешеходци и отговаря на определени технически изисквания.
2. "Земно платно" е част от повърхността в обхвата на пътя, върху която са разположени: платното (платната) за движение; разделителните ивици; банкетите; тротоарите; разделителните и направляващите острови; зелените площи; крайпътните отводнителни и предпазни окопи; откосите; бермите и другите конструктивни елементи на пътя.
3. "Пътни съоръжения" са: водостоците; мостовете; виадуктите; естакадите; надлезите; подлезите; тунелите; подпорните и декоративните стени; укрепителните и водоотвеждащите устройства и пречиствателните съоръжения.
4. (изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) "Пътни принадлежности" са: базите за поддържане на републиканските пътища; пътните знаци; пътната маркировка; светофарните уредби; автономните телефонни колонки; крайпътните насаждения; аварийните площадки; крайпътните чешми и площадките за краткотраен отдих; енергозахранващите и осветителните съоръжения заедно с прилежащите им терени; предпазните огради, направляващите стълбчета, снегозащитните съоръжения; защитните огради и другите технически средства за организация и регулиране на движението.
5. (изм. - ДВ, бр. 88 от 2000 г.) "Ограничителна строителна линия" е линията, която определя площта от всяка страна на пътя, в която се въвежда разрешителен режим.
6. "Обслужваща зона" е земната повърхност встрани от края на обхвата на пътя, в която се въвежда разрешителен режим на ползване на имотите от техните собственици или от лицата с предоставено право на ползване.
7. "Обществено ползване на пътищата" е обичайното използване на пътищата за превоз на пътници и товари с общоприетите пътни превозни средства или за придвижване на пешеходци.
8. (изм. - ДВ, бр. 6 от 2004 г.) "Специално ползване на пътищата" е използването на пътищата за превозване на тежки и извънгабаритни товари или за осъществяване на други дейности в обхвата на пътя и в обслужващите зони, като: изграждане и експлоатация на търговски крайпътни обекти и на пътни връзки към тях, както и на площадки за оказване на пътна помощ и на пътни връзки към тях; изграждане и експлоатация на рекламни съоръжения; изграждане на нови и ремонт на съществуващи подземни и надземни линейни или отделно стоящи съоръжения и тяхната експлоатация в обхвата на пътя; временно ползване на части от пътното платно и земи в обхвата на пътя от други лица.
9. "Крайпътни обслужващи комплекси" са всички земни повърхности в близост до пътя заедно с разположените върху тях сгради и съоръжения за обслужване на пътуващите и на пътните превозни средства, като площадки за отдих, къмпинги, мотели, бензиностанции, заведения за хранене, магазини, пунктове за техническо обслужване на автомобили и пунктове за помощ на аварирали по пътя автомобили.
10. "Опорен пункт за поддържане" е сграда с прилежащ терен извън обхвата на пътя, която се използва от администрациите на пътните управления при изпълнение на дейностите, свързани с поддържането на републиканските пътища.
11. "Изграждане на пътищата" е дейност по създаването на нови материални активи, която включва проучването, проектирането и строителството на нови или реконструкцията на съществуващи пътища.
12. "Реконструкция на пътища" е дейност по разширяването и модернизирането на съществуващите материални активи, която включва цялостно преустройство на пътя и пътните съоръжения при запазване на основното направление на съществуващото трасе.
13. "Ремонт на пътищата" е дейност по възстановяването или подобряването на транспортно-експлоатационните качества на пътищата и привеждането им в съответствие с изискванията на движението.
14. "Поддържане на пътищата" е дейност по осигуряване на необходимите условия за непрекъснато, безопасно и удобно движение през цялата година, предпазване на пътищата от преждевременно износване, охрана и защита на пътищата, водене на техническата отчетност на пътищата.
15. "Пътно дело" включва изграждането, ремонта и поддържането на пътищата, както и дейностите по създаването и актуализирането на нормативната база, таксовата политика и научното обслужване на пътищата.
16. "Повторно" е нарушението, когато е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление, с което извършителят е наказан за нарушение от същия вид.
17. (нова - ДВ, бр. 88 от 2000 г.) "Стабилизиран банкет" е банкет с покритие, което не позволява затревяване.
§ 2. (Отм. - ДВ, бр. 112 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г.)
Преходни и Заключителни разпоредби - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредби КЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ АДМИНИСТРАТИВНОПРОЦЕСУАЛНИЯ КОДЕКС - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА КОНЦЕСИИТЕ - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2007 Г. - пропуснато*
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ГРАЖДАНСКИЯ ПРОЦЕСУАЛЕН КОДЕКС - пропуснато*

пропуснато* - всички пропуснати закони и допълнения към тях може да видите в Министерство на транспорта
nellyyy
nellyyy
упорит
упорит


Върнете се в началото Go down

ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА Empty Re: ЗАКОН ЗА ПЪТИЩАТА

Писане by Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите